lauantai 14. tammikuuta 2017

Mitä yrittäjä tekee hiljaisina aikoina?



Minulla on takana pitkä tauko ohjaustyössä. Minun työni painottuu luentoihin, ryhmänohjaamisiin, kursseihin ja kotikäynteihin. Tämän tyyppiselle työlle ei ole kysyntää vaikkapa joulun aikaan eikä myöskään ihan keskikesällä. Tiedän, että monella muullakin yrittäjällä on työssään hiljaisempia kausia, kun asiakastyötä ei ole tai se on aika vähäistä. Mitä yrittäjä tekee silloin?

Joulutauon aloittelin sillä, että tein ensin kaikki pienet rästihommat valmiiksi ja opettelin käyttämään esim. Lateria, jolla pystyy ajastamaan instagram-postauksia (ja jolla pystyy myös kirjoittamaan postaustekstit läppärillä). Osallistuin videoviestinnän koulutukseen, jossa opin käyttämään esim. Magistoa ja WeVideo-ohjelmaa. Sitten pidin loman. Lomalla tuli kuitenkin aika nopeasti fiilis, että voisin pienissä määrin alkaa tehdä hommia. Olen käynyt läpi englanninkielistä verkkovalmennusta markkinoinnista ja myyntitunneleista, olen kuunnellut webinaareja tavoitteiden luomisesta ja tehokkaista työskentelytavoista, olen aloittanut Myönteisiä keinoja kasvatukseen (kurssin työnimi) - verkkovalmennuksen tekemistä.

Kuluneella viikolla osallistuin kahteen koulutusiltaan. Tiistaina olin opettelemassa Canva-työkalun käyttöä ja torstaina olin koulutuksessa "Parempia kuvia kännykkäkameralla". Eli olen ottanut ohjaustaukoni aikana haltuuni sekä uusia teknisiä taitoja että uudenlaisia ajattelutapoja työskentelytottumuksiin liittyen. Olen opiskellut ja alkanut luoda uutta.


Moni muukin yrittäjä käyttää hiljaiset kaudet sekä yrittäjyyteen liittyvien taitojen opetteluun että uusien palveluiden / tuotteiden luomiseen ja myös siihen, että kirjoittaa esim. blogipostauksia ja ajastettuja fb-julkaisuja valmiiksi.

Minusta on ollut ihanaa, kun on mahdollisuus käyttää kokonaisia päiviä työn kehittämiseen ja uusien asioiden opetteluun. Edellisessä työssäni tämä ei ollut mitenkään mahdollista. Toki nämä tauot ovat yrittäjälle myös taloudellisesti hiljaista aikaa. Rehellisyyden nimissä tuntuisi kivalta saada myös rahaa siitä, että tekee töitä monta tuntia päivässä. Täytyy vaan lujasti uskoa siihen, että tämä aherrus palkitaan myöhemmin.

Olen myös lukenut mielenkiintoisia kirjoja, kuten kirjan "Stressivapaa yrittäjä". Luultavasti teen sen kirjan ajatuksista ihan oman postauksen.

Onko sinulla työssäsi hiljaisempia kausia? Mitä teet silloin?

6 kommenttia:

  1. Hiljaisempi kausi olisi nyt paikallaan ja tietysti palkan kera :) En ole yrittäjä, ihan työläinen vain :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Palkkatyössä kaipasin niitä hiljaisempia kausia ja mahdollisuuksia työn kehittämiseen. Harvoin niitä mahdollisuuksia oli. Nyt on enemmän aikaa, mutta siitä ei taas tule rahaa, ainakaan siinä hiljaisessa vaiheessa - myöhemmin toivottavasti kyllä.

      Poista
  2. Kyllä sinun aherruksesi palkitaan myöhemmin!! Niin minäkin uskon oman työni osalta. Olen toki vielä alkuvaiheessa, jossa tuota "näkymätöntä" työtä riittää ja on paljon opeteltava. Vietin kyllä myös yhden päivän nyt alkuvuodesta vain asettamalla tavoitteita itselleni ja luomalla selkeämpiä aikatauluja itselleni, jotta saan tehtyä päivän aikana kaikkea sitä mitä haluankin saada aikaiseksi. Ihana päivä! Aika niin kovin helposti livahtaa vain pakollisten hoitamiseen ja täyttyy milloin mistäkin ja sitten sitä vain haaveilee niistä sydämen palon asioista, niistä jotka myöhemmin tuottavat hedelmää. Minä esimerkiksi päätin tänä vuonna panostaa kirjoittamiseen, blogiini ym. Ja tätähän yrittäjänä teen kun on hiljaisempaa ja kaikkea sitä mitä edellä kuvailtiin.
    Ihanaa päivää sinulle! Niin ja ps. Olisi kiva lukea postaus tuosta stressivapaa yrittäjä kirjasta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä, erityisesti yrityksen alkuvaiheessa tuota näkymätöntä työtä on todella paljon. Ja aina siinä vaiheessa, kun lähdetään kehittämään uusia palveluja - kuten minä nyt noita verkkokursseja.


      Minäkin olen käyttänyt nyt paljon aikaa tavoitteiden luomiseen ja aikatauluttamiseen ja huomenna paneudun siihen vielä lisää. Se on tuntunut ihanalta.

      Tarkoitus olisi kirjoitella tuosta Stressivapaa yrittäjä kirjasta ihan lähipäivinä.

      Mukavaa talvea sinulle Elina!

      Poista
  3. Mun työssä voidaan puhua hiljaisemmista hetkistä, jotka tarkoittavat käytännössä sitä, että kaikki rutiinit jotka on ollut mahdollista hoitaa, ovat toistaiseksi hanskassa eikä kukaan soita kelloa tai ei ole tullut mitään muuttujaa. Tällöin keitän kahvit ja perehdyn kirjallisesti niihin asioihin, joille arjessa ei muuten monesti ole aikaa. Tai teen jotain ylimääräistä, joka keventää seuraavaan vuoroon tulevan työntekijän taakkaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onkin ihana ajatus tehdä jotain sellaista, joka keventää seuraavan työvuorolaisen työtehtäviä.

      Poista

Kommentit ilahduttavat aina!