keskiviikko 1. lokakuuta 2014

Viikko yrittäjän elämästä: Maanantai ja tiistai

Ajattelin kirjoittaa pienen postaussarjan yrittäjän viikosta. Jotta itse voisin myöhemmin palata siihen, mitä elämä oli yritystoiminnan alkuvaiheessa. Ja jotta te lukijat saisitte kuvan siitä, millaisia minun päiväni tällä hetkellä ovat.

Taustatiedoksi sellaisille, jotka tulevat blogiini nyt ekaa kertaa, että olen perustanut Kasvun Taika - nimisen yrityksen reilu kuukausi sitten. Lähtökohtana oli se, etten tiennyt yrittäjyydestä mitään. Loppukesästä kävin intensiivikurssin yrittäjyyteen, mutta silloin yritys oli jo pystyssä. Nyt eletään siinä mielessä jänniä aikoja, että yritykseni nettisivut on juuri julkaistu ja olen tekemässä ekoja laskutuksiani. Syyskuun ajan olen ohjannut ryhmäliikuntatunteja kahdelle eri taholle ja aloittanut yhden luentosarjan, muu yritystoiminta ei ole vielä käynnistynyt.

Maanantai 29.9.

Olen julkaissut yritykseni nettisivut edellisenä iltana, mietin, miten lähden markkinoimaan sivuja. Laitan yhdelle nettipalstalle esittelyviestin yrityksestäni. En viitsi tukkia kaikkia paikallisia fb-sivustoja samalla kertaa, joten vähitellen laittelen tietoa eri kursseista facebookiin. Lisäksi mainostan yritystäni kahdelle entisestä työstäni tutulle.

Minulla on menossa Järvenpään Opistossa luentosarja "Myönteisiä keinoja kasvatukseen". Valmistelen torstai-illan luennon valmiiksi ja laitan materiaalit Järvenpään Opistolle. Teen vielä seuraavan viikon luentoa eteenpäin. Tarjoan ensi keväälle yhtä kurssia Espoon työväenopistolle ja yhtä kurssia Helsingin työväenopistolle.

Kasaan kuitteja kirjanpitoa varten. Teen katso-tunnisteet verotiliä varten. Homma ei ainakaan minulta sujunut kovin sutjakkaasti. Piti hengitellä aika monta kertaa syvään ja välillä olla pois koneen äärestä ettei hermot poksahtaneet. Tutkailen kirjanpitäjältä saamaani laskupohjaa ja mietin, miten saan ekan laskuni onnistumaan. Eka laskutus on tulossa keskiviikkona. Jännää.

Teen vauvahierontaleikkimonisteen, kirjoitan myös hierontasatuja koneelle.  Sovin ensi vuoden tammikuulle yhden perhekahvilakeikan lähellä olevaan perhekahvilaan. Tarkoitus on pitää tuokio lapsi/satuhieronnasta ja spämmätä myös yrityksen palveluja. Olen yhteydessä ystävääni, joka on töissä paikallisella kirpparilla ja kyselen, onko heillä tulossa tapahtumia, joissa voisin olla esillä yritykseni kanssa. Olisi tulossa naistenilta marraskuun alussa. Mietin, saanko esitteet valmiiksi siihen mennessä.

Aloitan kirjoittamaan yritykseni blogiin postausta vauvahieronnasta. Opettelen tiistain ja keskiviikon liikuntaleikkitunnit. Yleensä opin tunnit nopeasti, mutta nyt minun on vaikea saada pysymään päässäni niitä noin kahtakymmentä eläintä, jotka seikkailevat tunnin biiseissä. Teen miehen avustuksella keskiviikkoillan jumppien soittolistat (näissä jumpissa on eri musiikit kuin ti- ja ke-aamupäivien tunneilla). Soitan nyt ensimmäistä kautta musiikit tunneillani kännykkäni ja langattoman kaiuttimen kautta ja soittolistojen tekeminen kännykkään on minulle uutta ja vie tällä hetkellä aikaa ennen kuin opin tekemään sen sujuvasti.

Minulla on alkamassa mindfulness jatkokurssi huomenna, tulostan kurssiesitteen ja totean, että mun olisi pitänyt pitää kahden viikon ajan reflektiopäiväkirjaa tekemistäni harjoituksista. Taitaa olla liian myöhäistä aloittaa. Mutta mindfulness-harjoittelu on ollut arjessa paljon läsnä eikä vähiten siksi, että niin moni yritysasia meinaa sumputtaa omat aivot ja on pakko vaan hengitellä ja todeta, että "nyt on näin".

Päivän aikana käyn myös kirjastossa, R-kioskissa lataamassa matkakorttia ja ruokakaupassa, teen pojille välipalan ja iltaruuan (soijarouhekastiketta ja spagettia) koko perheelle. Siivoan esikoisen kanssa yläkerran. Kuopus on luokkakaverinsa luona lähes koko illan ja mies on myös illan pois kotoa. 

Maanantai oli siis minulle yrittäjänä päivä, jolloin en pysty laskuttamaan mistään, mutta tein montaa hommaa eteenpäin. Starttirahan verran saan  "palkkaa" maanantailta.

Tiistai 30.9.

Heräilen aamulla n. 6.40. Vedän päälle jumppakamppeet ja niiden päälle päivävaatteet. Vilkaisen sähköpostin ja facebookin ja vastaan pariin viestiin. Teen itselleni aamupalan mukaan, en pysty syömään heti aamusta ja nappaan aina leivän tai sämpylän reppuun mukaan. Pojat ovat hoitaneet omat aamutoimensa ja lähtevät kouluun samalla oven avauksella kuin minä lähden kohti jumppasalia. Fillaroin junalle ja matkaan jumppasalille. Olen jo ajoissa paikalla, ehdin vielä kerran käydä tuntisuunnitelman läpi ennen tuntien alkua. Ohjaan Vipeltävän Siilin liikuntaleikkitunnit vauvoille ja taaperoille.

Tulen kotiin kaupan kautta, käyn ostamassa tofua ja paprikaa. Kotona avaan tietokoneen, vastaan muutamaan sähköpostiin ja face-viestiin. Viestittelen Keravan Opistoon, jossa piti olla lauantaina mun Voimavaroja vanhemmuuteen-kurssi, mutta se peruuntui, koska ilmoittautuneita oli liian vähän. Yksi ilmoittaja peruutti viime tipassa ja näin koko kurssi peruuntui. Harmi. Olen ensi keväälle tarjoamassa vauvahierontakurssia Keravan Opistoon ja siitä sovin alustavan aikataulun. Lupaan laittaa kurssitekstin menemään loppuviikosta.

Olen yhteydessä myös kirjanpitäjään, olen viemässä sinne ekat kuitit huomenna ja varmistelen vielä, mitä kuitteja voi viedä.

Annan koulusta tulleille pojille välipalan ja teen iltaruuan valmiiksi (riisiä ja tofu-paprikawokkia). Samalla kyselen esikoisen hissan kokeeseen ja kuopuksen yllin kokeeseen. Neljän maissa lähden kohti Hesaa, siellä alkaa mun Mindfulness jatkokurssini. Se on seuraava askeleeni kohti Mindfulness ohjaajakoulutusta.  Koulutusilta on mahtava. Kello kahdeksan lähden Hesasta kotiin ja yhdeksän maissa olen kotona. Pojille iltahalit, itse käyn suihkussa ja tulostelen vielä kuitteja ja tiliotteen kirjanpitoon. Vastaan muutamaan sähköpostiin. Pakkaan reppuun jumppakamat keskiviikon ryhmiä varten.

ps. postauksen kuvituksen saatte mielikuvitella itse. Kuvituksena voisi olla vaikka se, kun maanantaina istun tietokoneen ääressä tekemässä katso-tunnistetta ja savu nousee päästä. Tai kun ohjaan jumppia tiistaina. Tai kun kasailen kuitteja. Yrittäjyys on tällä hetkellä tosi paljon tietokoneen ääressä istumissa ja myös papereiden pyörittelyä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentit ilahduttavat aina!