maanantai 5. toukokuuta 2014

Peter Fowelin: Mindfulness luokkahuoneessa


Kirja Mindfulness luokkahuoneessa on ammattikäyttöön tarkoitettu opas mindfulnessin hyödyntämisestä luokkatilanteissa. Kirja sisältää noin 50 tehtävää, joita voi tehdä lasten kanssa. Tehtävät on suunnattu esikouluikäisestä lukiolaisiin (ja oma huomio: niistä on hyötyä myös aikuisille).

Kirjassa kerrotaan esimerkiksi tietoisesta läsnäolosta, hengityksestä, aisteista, ajatuksista ja stressittömästä koulusta. Jokaiseen teemaan on tieto-osuuden lisäksi koottu harjoituksia, joita voi tehdä luokkatilanteessa oppilaiden kanssa. Mindfulness tarkoittaa tietoista läsnäoloa eli omien aistien ja tunteiden havainnoimista, kykyä rauhoittaa mielensä ja keskittyä hetkeen. Eli juuri sitä, mikä hektisessä ja hälyisessä kouluympäristössä on hankalaa.

Erityisesti tykkäsin luvusta "Rauhoittava hengityksemme". Lukuun on koottu tietoa esimerkiksi hengityksestä, ajatuksista ja tunteista. Itse käytän paljon hengitysharjoituksia saadakseni itseni "tähän hetkeen". Ja myös rauhoittumisen tukena. Hengitän muutaman kerran syvään sisään ja ulos. Toimii. Myös niissä hetkissä, kun itse on keinoton ja tunteita vilisee. Hengitys antaa itselle mahdollisuuden rauhoittumiseen ja silloin ei tule ehkä tehtyä ensimmäistä mieleen tullutta asiaa (kuten nyt vaikka karjuminen lapselle) vaan saa aikaa miettiä muita vaihtoehtoja.

Toinen tärkeä luku on "Vallattomat ajatuksemme ja riidanhaluiset tunteemme". Jokaisella on varmaan tuttua arvosteleva ajattelu, olkapäällämme oleva papukaija, joka höpisee meille, että "et osaa", "sinulla ei ole mitään kiinnostavaa sanottavaa", "olet vain tuollainen luuseri". Luvussa opetetaan kuinka nämä ajatukset voi oppia näkemään vain pelkkinä ajatuksina, joita tulee ja menee. "Jaahas, tuo ajatus tuli taas mieleeni. Tunnistan että se on pelkkä ajatus eikä sillä ole valtaa minuun". Luvussa annetaan vinkkejä myös omien tunteiden kanssa ystävystymiseen. Kuinka tärkeitä asioita! Sekä lapsille että myös aikuisille.

Mielestäni kirja on oivallinen perusteos mindfulnessista ja sen hyödyntämisestä kouluissa.  Ja kuten jo aiemmin kirjoitin, monet harjoituksista sopivat myös aikuisille.

Suomessa mindfulnessia luokkatilanteisiin ovat vieneet ainakin Sari Markkanen ja Maarit Lassander.  He ovat pilotoineet Espoossa 9 kerran harjoitusohjelman. Itse toivoisin, että mindfulness laajenisi myös muihin kouluihin. Kuinka tärkeää olisikaan, että lapset oppisivat jo pienenä lievittämään stressiä, säätelemään paremmin tunteitaan, lisäämään tarkkaavaisuuttaan ja vähentämään levottomuuttaan. Tärkeitä taitoja sekä koulussa että ylipäänsä elämässä.

Tietoisuustaitojen vaikutusta lasten ja nuorten mielenterveyteen aletaan myös tutkia. Mielenkiinnolla jään odottelemaan tutkimustuloksia.

Olen aiemmin kirjoittanut omasta mindfulness intesiivikurssistani.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentit ilahduttavat aina!