sunnuntai 11. joulukuuta 2016

Hetkessä: Yin joogassa


Minä olen käynyt erittäin satunnaisesti joogassa. Esikoista odottaessa kävin raskausajan joogassa. Sen jälkeen meni useampi vuosi jolloin en käynyt joogassa. Nyt olen viime vuosina kurssien tai retriittien aikana saanut tutustua erilaisiin joogalajeihin. Kokeilin kerran astangajoogaa ja sen kokeilun perusteella tuli olo, ettei se ole minun juttuni. Reilu kaksi vuotta sitten olin yin joogan tutustumistunnilla ja silloin mieleeni jäi elämään ajatus siitä, että tätä olisi kiva kokeilla vielä lisää. Ehkä harrastaa jopa säännöllisesti.

Syksyllä huomasin, että lähellämme alkoi yin joogatunnit, mutta harmillisesti ne olivat juuri maanantaisin, joka oli minun työiltani. Nyt kun maanantaityöni ovat ohi, pääsin mukaan. Kauden viimeiselle tunnille. Oli ihanaa levittää joogamatto lattialle, käydä siihen istumaan, kuunnella rauhalista musiikkia ja fiilistellä tilassa palavia kynttilöitä.

Yin jooga on rauhallista, paikalla oloon keskittyvää joogaa, jossa avataan paljon alaselän ja lantion aluetta. Yin joogaharjoituksessa keskitytään oman kehon tuntemusten kuunteluun ja hengityksen tarkkailuun. Yin jooga on meditatiivinen ja hidastempoinen harjoitus, se on vastakohta sille kaikelle suorittamiselle, jota monen arki on. Yinin asennot ovat hyvin avaavia ja pitkiä. Joskus 3-4 vuotta sitten olisin varmaan ajatellut, että aivan liian rauhallinen ja hidas tunti, tämähän ei ole tarpeeksi tehokasta. Nyt yin jooga on juuri täydellisen sopivaa minulle.

Itselleni on mindfulnessin kautta tuttua hengityksen tarkkailu ja keskittyminen tähän hetkeen. Tuntui, että olin joogatunnin ajan hyvin vahvasti läsnä siinä hetkessä. Nautin. Ohjaaja oli hyvin lempeä ja korosti koko tunnin ajan oman hyvinvoinnin ja omien rajojen tunnustelun tärkeyttä. Ei ole tarkoitus, että liikkeet sattuvat tai että kehonosissa pistelee. Erityisesti jäi mieleeni hänen sanansa: Sisäänhengityksen yhteydessä voit sanoa: "Minä" ja uloshengityksen yhteydessä "riitän". Näitä hoin vielä kotimatkallakin kävellessäni viimassa kotiin. Minä riitän. Minä olen tarpeeksi.

Innostuin sen verran paljon yin joogasta, että ostin itselleni 10 kerran kortin. Heti tammikuun alussa pääsen seuraavalle tunnille. Sama ohjaaja pitää myös slow vinyasa - joogaa, ehkä kokeilen joku maanantai sitä.

Onko sinulle jooga tuttua?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentit ilahduttavat aina!