sunnuntai 10. tammikuuta 2016

Yritys kääntää muhjuinen olo positiiviseksi - kiitollisuuskävely



Minulla on taas ollut muhjuinen olo pari päivää. Ensin meni pää tuhnuisen tuntuiseksi, kun olin torstaina ylipitkässä kokouksessa ja eilen meni selkä tohjoksi, kun vedin kenkiä jalkaan. Kuului naks ja jotakin tapahtui alaselässä. Vaapuin eilen aika hitaasti paikasta toiseen ja mietin, mitähän tulee jumppakauden aloittamisesta. Yöllä selkä tuntui vielä kipeältä, mutta tänään on olo jo paljon parempi. Onneksi. Pystyn kävelemään jo lähes normaalisti.

Kun olo on fyysisesti muhjuinen, myös mielialani menee helposti negatiiviseksi. Päässäni alkaa pyöriä kela "mistääneitulemitään", "miksiedesryhdyinyrittäjäksi", "hitsikunarkikinonalkamassa" ja se ehti pyöriä jo aika vinhasti. Päätin muuttaa kelan suuntaa ja tehdä asian eteen tietoisesti jotakin.



Lähdin kiitollisuuskävelylle. Ajatuksena kävellä rauhassa luonnossa ja palautella mieleen asioita, joista olen nyt kiitollinen. Ensimmäiseksi tunsin kiitollisuutta siitä, että pystyn kävelemään. Eilen en olisi voinut lähteä lenkille. Sain palautettua mieleeni syyt, miksi perustin yrityksen ja mikä on tähtäimeni yrityksen suhteen. Sain palautettua mieleeni myös kiitollisuuden niistä koulutuksista, joissa olen mukana tällä hetkellä. Siitä, että arkemme on sujuvaa ja pojat ovat jo isoja ja minulla on aikaa omiin puuhiin. Ja tunsin myös kiitollisuutta ihanista ystävistä, joita minulla on.


Sen verran paljon on negatiivinen kela ehtinyt pyöriä, että kiitollisuuden aiheita joutui hakemaan ja se tuntui vähän teennäiseltä. Tiedän, että ihmisen aivot ovat suuntautuneet enemmän negatiiviseen kuin positiiviseen ja tiedän, että minun aivoni ovat erityisen paljon suuntautuneet negatiiviseen. Tiedän, että aivojen suunnan muuttaminen vaatii jatkuvaa tietoista päätöstä suunnan muuttamiseksi. Hyvien puolien etsimistä elämästä. Kiitollisuuden näkemistä ja kokemista. Teen nyt taas tietoista työtä löytääkseni positiivisia asioita. Tiedän, että niitä on nyt todella paljon, vaikka mieleni syöttää minulle toisenlaista viestiä. Sain kuluneella viikolla arvostelukappaleen Hyvän mielen taidot - kirjasta ja kirjaan kuuluvista korteista. Tuntuu, että näille hyvän mielen taidoille on nyt tarvetta ihan omassa elämässäni.

Mukavaa alkavaa viikkoa! Minä aloittelen töitä pitkän loman jälkeen. Tuleva viikko on vielä kevennetty eli ohjaan vain iltaryhmät ja luennoin yhden uniluennon ja yksi kotikäynti on myös sovittuna. Reilun viikon päästä alkaa pyöriä myös päiväryhmäni.

6 kommenttia:

  1. Tilasin juuri eilen tuon Hyvän mielen taidot -kirjan sekä kortit. Kiinnostava ajatus, että niitä taitoja voi oppia. Lähden illalla valotaidefestari Lux Helsinkiä katsomaan, olkoon se minun kiitollisuuskävelyni. Hyvää mieltä ja selälle toipumista!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvän mielen taidot - kirja ja kortit vaikuttavat aivan ihanilta. Hyvän mielen taidot ja kiitollisuus ovat opittavissa, kun tietoisesti suuntaa aivojaan myönteisyyteen.

      Meidän piti eilen mennä Lux Helsinkiä katsomaan, mutta kun meni se selkä. Olen nähnyt aivan mahtavia kuvia sieltä. Mukavaa iltaa ja alkavaa viikkoa!

      Poista
  2. Tuohan kirja kuulostaa kiinnostavalta! Itse olen huomannut, että en saa oikein mitenkään ajatuksen voimalla käännettyä tunnelmaa positiiviseksi, jos vire on negatiivinen. Se vaatii aina jonkun konkreettisen apuvälineen. Tosin sellaiseksi riittää pelkästään musiikki, tai vaikkapa joku ajatuksia herättävä lehtijuttu tai elämäntarina. Niin paljonhan tässä niitä kiitollisuuden aiheita on <3
    Myös työ, vaikkakin toisinaan se väsyttää tai tuntuu, että vähempikin välillä riittäisi, on kuitenkin yksi kiitollisuuden aiheista nykypäivänä.
    Kiva kuulla, että paluu arkeen alkaa vähän pikkuhiljaa :) Voimia työhön ja arkeen paluuseen <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirja on tosi kiinnostava, kirjoittelen siitä enemmän kunhan ehdin sitä lukea.

      Minulla myös samaa, että pelkkä ajatuksen voima ei riitä, vaan tarvitsen jotain apuvälineitä tai tekoja. Minulla on olemassa voimakivi, onnenavain, voimabiisi jne, joiden avulla saatan päästä pois negatiivisesta vellonnasta.

      Voimia sinullekin arkeen!

      Poista
  3. Itse olen jatkuvassa oppimisprosessissa tämän ajatteluasian suhteen. On liian helppoa jäädä pyörimään negatiivisiin asioihin ja vastoinkäymisiin, mutta olen kyllä tietoisesti opetellut katkaisemaan nämä ajatuskulut...joskus onnistuu, joskus ei ;)

    Lenkkeily toimii itselläni hyvin, joskus pahimpaan ketutukseen ei auta muu kuin juokseminen, mutta useimmiten tahtini on riittävän hidas, niin että ehdin nauttia luonnosta ympärilläni. Useimmiten kotiin palaa huomattavasti seesteisempi tyyppi! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itsekin olen tietoisesti opetellut negatiivisten ajatuskulkujen katkaisua. Joskus se onnistuu helposti, toisinaan se on tosi vaikeaa.

      Minullakin lenkkeily ja juokseminen toimivat hyvinä keinoina muuttaa omaa fiilistä.

      Mukavaa viikonloppua!

      Poista

Kommentit ilahduttavat aina!