keskiviikko 8. heinäkuuta 2015

Terveiset superhelteisestä Berliinistä!

Kotiuduimme tänään alkuillasta superhelteisestä Berliinistä aika koleaan Suomeen. Taisi Berliinin helteetkin loppua samalla kun sieltä pois lähdimme. Kahtena päivänä lämpötila oli + 38 astetta ja se oli jo aika tukalan kuumaa.

Berliini on iso kaupunki, jossa jokaiselle on jotakin. Kävimme monta kohdetta ja niistä löytyi meille suosikit. Mies piti eniten Tekniikan museosta, minä DDR-museosta ja Berliinin maanalaisesta kierroksesta ja lapset Tietokonepelimuseosta. Me kaikki pidimme Loxx miniatur weltenistä. Näistä on tulossa tarkempia blogipostauksia lähipäivinä, kunhan ehdin käydä läpi sadat valokuvat ja kirjoittaa tekstit.

Muistamme Berliinistä kivojen museoiden ja muiden kohteiden lisäksi superhelteet, viemärinhajun, sen että oli tosi monta kauppaa, museota ja ravintolaa, jossa ei käynyt pankkikortti. Lisäksi muistamme leikkipuistojen etsinnän. Meillä oli etukäteistieto, että Berliinissä on kivoja leikkipuistoja vähän joka nurkalla ja niissä on sellaisia kiipeilytelineitä, joista kouluikäisetkin innostuvat. Pari isompaa leikkipuistoa löysimme, mutta olimme vähän pettyneitä niihin. Odotimme hehkutusten perusteella jotain isompaa ja erikoisempaa. No joo, puistot olivat erikoisia eli telineet olivat kivan kotikutoisen näköisiä meidän Suomen leikkipuistojen standarditelineisiin verrattuna.

Palaan Berliinin muistoihin parin erillisen blogipostauksen verran. Ja tänään illalla selailen myös itse blogeja läpi, Berliinistä käsin olin netissä sen verran, että julkaisin oman blogin kommentit ja joihinkin kommentteihin vastailin. Yhtään blogia en ole lukenut lomamme aikana, joten nyt kirin kiinni blogituttujen kuulumisia.

Loma oli mukava, mutta on myös ihanaa olla kotona. Jopa ruuanlaitto tuntui tänään mukavalta. Ja ihanaa päästä omaan sänkyyn nukkumaan, heräilin joka yö hotellissa joko ukkoseen (jota oli kahtena yönä) tai liikenteen meluun. Eihän me täällä Vantaan perukoilla olla totuttu siihen, että läpi yön kuuluu liikenteen meteliä sisälle asti.

Berliini on värikäs kaupunki, josta jäi sekä mieliimme että valokuviin monia hyviä muistoja.

1. Täällä on tosiaan pitänyt sadetta jo muutaman päivän ja sää viilentynyt niin, että kesätakit on kaiveltu taas esille...

Jään innolla odottamaan jatkopostauksia. Berliini vaikuttaa mielenkiintoiselta kaupungilta. Jännä, miten täällä on leikkipuistotkin niin standardoituja ja sääntö-Suomitettuja, että suurin osa puistoista on suorastaan vähän tylsiä -kun olet nähnyt yhden, niin olet nähnyt suurinpiirtein ne kaikki. :D

Tietokonepelimuseo kiinnostaisi kyllä meidänkin perheessä erityisesti miestä ja lasta. Harmi, että pitää raahata tällaista äiti-ihmistäkin mukana, joka ei suostu jalallaan astumaan lentokoneeseen :D

Koittakaahan taas sopeutua Suomen lyhyeen ja vähälumiseen kesään! ;) Hellettä ei ainakaan tarvitse pelätä ihan justiinsa.

1. Saavuimme tänään Suomeen shortseissa ja t-paidoissa ja totesimme, että vähän on liian keveät vaatteet meillä. Illalla kävin kaupassa ja mietin, kaivanko hanskat esille. Päätin pärjätä ilman niitä.

Berliini on mielenkiintoinen kaupunki. Hurjasti nähtävää. Ja leikkipuistot olivat kaikkea muuta kuin standardoituja.

Me lennetään aika harvoin, ekologisista syistä. Mieluummin ollaan matkattu esim. Virossa bussilla. Ja noillakin Viron reissuilla ollaan nähty tosi kivoja kohteita.

Sanoinkin tänään lapsille, kun Berliinistä lähdettiin, että nyt ei hellettä vähään aikaan koeta. Mutta ehkä loppukesä on sitten taas lämpimämpi.

2. Ihania kuvia - ja helteisiä! Meillä on yksi sukulaisperhe lähdössä juuri Berliiniin ja silläkin on hauska katsella kuviasi ja pohtia helteen määrää Saksan pääkaupungissa. Kuten tiedät, mekin olemme käyneet Berliinissä, mutta hiihtolomalla, jolloin siellä oli viileää.

Tuosta Miniatur Weltenistä en ollut aiemmin kuullutkaan. Painan sen mieleeni siltä varalta, jos joskus lähdemme taas Berliiniin. Eihän sitä koskaan tiedä, vaikka nyt mieli karkaa vihreälle saarelle. :)

Tervetuloa kotimaisemiin!

1. Hellettä Berliinissä piisasi reissumme ajan, vähän jopa liikaakin.

Loxx miniatur welten oli tosi kiva. Juuri kävin valokuvia läpi, joten lähipäivinä tulossa kuvia sieltä - ja muualtakin Berliinistä.

Tänään fillaroin illalla Lidlissä (hehe, missäpäs muuallakaan Saksan matkan jälkeen) ja tuntui niin kotoisalta. Hieman saisi olla lämpimämpi sää, mutta muuten on kiva olla kotona.

3. Tervetuloa takaisin Suomeen! Berliini olisi kiehtova kokea. Nuo museot iskisivät varmasti meidänkin perheeseen. Jos jotain hyvää omalta kannalta tässä viileämmässä säässä, niin maauimalassa voi olla hieman vähemmän ruuhkaa. Muutamat hellepäivät olivat kyllä ihania, toivottavasti niitä tulisi edes jossakin vaiheessa lisää.

1. Berliini oli mielenkiintoinen ja opettavainen kokemus. Opin nimittäin paljon myös uutta tietoa historiasta matkamme ja museoiden ja maanalaisen kierroksen kautta.

Minä en ole superhelteiden ystävä, mutta muutama helteisempi päivä olisi ihan kiva. Ja minusta tänään on ihan kiva sää, ainakin täällä Vantaalla paistaa aurinko ja on jonkin verran yli 20 astetta lämmintä. Juuri sopiva sää pihahommiin.

4. Ohhoh, onpas teillä ollut kuumat kelit Berliinissä. Kaupunkilomalla riittäisi vähempikin lämpö, mutta sitähän se on otettava mitä vastaan tulee.

Minä odottelen kovasti tarkempia Berliini-juttuja etenkin poikien näkövinkkelistä. Jos vaikka joskus tulisi käytyä.

1. Jep, sattui aika kuumat kelit juuri lomamme ajaksi. Mutta onneksi oli kohteita, joissa oli viileämpää kuten maanalainen kierros.

Luulen, että kävimme aika monta kohdetta, jotka kiinnostaisivat myös teidän poikia. Postailen niistä heti kun saan käytyä valokuvat läpi ja kirjoitettua jutut. Tämä päivä menee nyt siinä, että saamme pihan kuntoon, tuntuu että se on räjähtänyt käsiin Berliinin lomamme aikana.

5. Ihanaa, että saitte kokea helteen edes Berliinissä... Täällä on vain enimmäkseen sadetta pidelty. Minustakin tuo juutalaisten muistomerkki oli tosi vaikuttava paikka.

1. Berliinissä oli vähän ylihelle. Minä tykkään sellaisista +25 lämpötiloista ja se ylittyi aika reilusti. Tänä kesänä on säitten suhteen menty ääripäästä toiseen. Tosin eilinen päivä oli ainakin meillä Vantaalla nätti ja lämmin. Toivotaan, että loppukesästä tulee vielä sopivan lämpimiä säitä Suomeenkin.

Juutalaisten muistomerkki on vaikuttava, se on totta.