maanantai 19. toukokuuta 2014

Elämän uusia tuulia


Olen jo useaan kertaan maininnut tässä blogissa, että elämässäni on menossa muutosvaihe. Myös blogin nimi Taikasaappaat - viittaa siihen. Tänä keväänä olen tarvinnut jalkaani Taikasaappaat. Paljon uskoa itseeni ja unelmiini.

Olen irtisanonut itseni. Näinä aikoina kun yksi jos toinenkin firma joutuu käymään läpi yt- neuvottelut ja ihmisiä joutuu irtisanotuksi,  minä menen ja irtisanon itseni vakituisesta työsuhteesta.


Tervetuloa elämän uudet tuulet. Ne, joista jotain suuntaviivaa jo tiedän. Ne, joista en mitään vielä tiedä.  Nekin, jotka jännittää ja pelottaa. Olen valmis saamaan elämääni jotain uutta.

Hei hei vakityö, säännöllinen kuukausipalkka, palkalliset kesälomat ja kivat työkaverit. Hei hei aikaiset aamuherätykset, stressaava tilastointi, kellokortti ja tehokkuuspakko. Tervetuloa lyhyemmät työpäivät ja monipuoliset työkuviot. Tervetuloa yrittäjyys.

Virallinen viimeinen työpäiväni on 31.7. Käytännössä viimeinen työpäiväni nykyisessä työssäni on 10.6. eli pidän kaikki lomat pois. Minulla on edessä piiitkä kesäloma. 

Mitä minä teen jatkossa? Palaan entisen "intohimoni" pariin eli ohjaamaan perheliikuntatunteja (vauvajumppaa, taaperotunteja, sisarusryhmiä). Olen kehittänyt perhe-elämään liittyviä ratkaisukeskeisiä ja voimaannuttavia kursseja kuten "Myönteisiä keinoja kasvatukseen" ja "Voimavaroja vanhemmuuteen".  Näitä tulen ohjaamaan eri puolilla pääkaupunkiseutua esim. aikuisopistoissa. Lisäksi tulen ohjaamaan vauvahierontakursseja. (aikaisemmin keväällä valmistuin vauvahieronnan ohjaajaksi)
Kunhan kesällä valmistun aarrekarttaohjaajaksi, voin vetää myös erilaisia aarrekarttakursseja. Tulen tekemään myös nykyisen työni kaltaista työtä, mutta yksityisesti. Autan perheitä voimaantumaan vanhemmuudessa ja löytämään ratkaisuja erilaisiin elämäntilanteisiin ja pääsemään eteenpäin. Yksi erikoisosaamiseni liittyy lasten uniasioihin. Nykyiseen työhöni on liittynyt unikouluohjaukset ja uniluennot ja näitä teen myös jatkossa, tosin yksityisesti ensi syksystä alkaen. Ja kunhan pääsen vauhtiin, tarkoituksenani on myös tehdä nettipohjaisia "vanhemmuusvalmennuksia". Kaikki kun eivät pääse livekursseille joko omien aikataulujen tai välimatkan takia, niin haluan tarjota heillekin jotain.

Minulla on kesken koulutus Ratkaisukeskeiseksi valmentajaksi. Kunhan valmistun sieltä, minua kiinnostaa erityisesti vanhemmuuscoaching.  Käyn myös mindfulness kurssia ja tavoitteena on hakea myöhemmin ohjaajakoulutukseen. Uskon, että näistä kaikesta saan muodostettua sellaisen paketin, että voin sanoa tekeväni unelmaduuniani. Pääsen yhdistämään erilaisia osaamisalueitani luovasti enkä ole sidottu virkatyöaikaan. Rahaa tulen saamaan syksyllä luultavasti vähemmän kuin nyt, mutta se on sivuseikka. Pärjäämme kyllä.

Minun kohdallani nämä valinnat liittyvät arvoihini. Haluan, että minulla on aikaa ja jaksamista perheelle. En halua käyttää koko parasta hereillä olo aikaani työntekoon. Haluan, että minulla riittää voimavaroja myös muuhunkin kuin työntekoon. Olen jo vuosia tehnyt lyhennettyä työaikaa, 30 viikkotuntia töitä. Olen downshiftannut. Heinäkuun lopussa loppuu minun lakisääteinen oikeus osittaiseen hoitovapaaseen eikä esimieheni ollut valmis jatkamaan lyhennettyä työaikaa. En miettinyt kertaakaan sitä, että palaisin täyteen työaikaan. Aloin saman tien visioida uutta, miettiä, pohtia, "tuotteistaa" osaamistani. Olen pitkin kevättä tarjonnut ammattitaitoani monille eri työnantajille. Se on vaatinut paljon aikaa, paljon rohkeutta. Paljon uskoa itseeni ja osaamiseeni. Välillä pelottaa vieläkin mihin olen hyppäämässä. Mutta uskon, että Taikasaappaat kuljettavat minua tielläni kohti uutta.

Haluan ensi syksynä sanoa, että tykkään työstäni tosi paljon. Että teen unelmieni duunia. Jotta aamulla olisi kiva herätä tulevaan työpäivään eikä ajatukset suuntaisi koko ajan vapaapäivään, viikonloppuun tai loman odottamiseen. Haluaisin voida sanoa, että teen työtä, josta nautin ja joka ei edes tunnu työltä.

Aion ensi syksynä myös sauvakävellä, blogata, lukea paljon hyviä kirjoja, leipoa sämpylöitä, tehdä käsitöitä ja nauttia myös siitä ettei joka aamu tarvitse lähteä klo 7.00 kohti työpaikkaa, satoi tai paistoi. Meillä on mies hoitanut lasten aamutoimet kaikki ne vuodet, jotka olen ollut töissä kotiäitiyteni jälkeen. Nyt tuntuu ihanalta ajatukselta, että voin laittaa pojille aamupalan ja laittaa heidät matkaan koulutielle. Ja olla monina iltapäivinä myös kotona vastassa kun he saapuvat kotiin.

Mitä ajattelet? Rohkeaa vai täysin hullua? Päätöntä touhua ilman järjen häivääkään? Suurin osa tutuistani on sanonut, että "wau, hienoa ja rohkeaa". Toki on sitten niitäkin, jotka miettivät, mistä saan tuloni ja miten uskallan lähteä vakituisesta työsuhteesta. Itse tiedän, että tämä ratkaisu on oikein. Tunnen suurta helpotusta siitä että kesäkuun 10. päivä voin sulkea työpaikkani oven. Sinne jää joukko ihania työkavereita, mutta oman ammatillisen kehittymisen suhteen on aika suunnata kohti uutta. Mikään ei estä minua palaamasta parin vuoden päästä takaisin kuntatyönantajalle, mutta nyt halua kokeilla siipiäni ja taikasaappaita!

12 kommenttia:

  1. Rohkeaa! Ei yhtään hullua, vaan hienoa. Ihailen sinua.

    Onnea kaikkeen uuteen ja jännittävään - ja varmasti innostavaan, omalle tielle!

    (Kiinnostuin nyt muuten perheliikunnasta, onko sinulla ajatuksena ohjata pikkulapsiperheitä vai hieman isompiakin?)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos sanoistasi. Rohkaisevia sanoja tarvitsen, niitä on mukava lukea. Uutta ja jännää tosiaan on nyt elämässäni menossa. Se yrityskin on vielä perustamatta. Nimen kun keksisi, niin voisi alkaa sitä hommaa edistää.

      Osa syksyn perheliikunnoista on vielä sopimatta, mutta nyt sovitut ovat pienten tunteja, vauvojen ja taaperoiden. Mutta olen avoin kyllä kaikelle muullekin, minulla on kokemusta vauvajumpista kouluikäisten jumppiin asti.

      Poista
  2. Onnea yrittäjyyden tielle! Mahtava siirto jollaiseen harva pystyy :) Kohti unelmia on hyvä mennä - ei tarvitse myöhemmin harmitella miksi ei kokeillut siipiään vaikka mahdollisuus sellaiseen oli. Ja ainahan voi lopettaa yrittäjyyden jos siltä tuntuu ja palata takaisin työelämään. Tekee varmasti sinulle hyvää. Nyt sinulla on lupa nauttia työnteosta. Aluksi on varmasti rankkaa ennen kuin yrittäjyyden paperihommiin yms. viralliseen tottuu, mutta sitten helpottaa ja kuitenkin sitä osaa nauttia työnteosta täysin siemauksin. Se jos jokin näkyy myös asiakkaille. Mielenkiintoisia yrittäjyys suunnitelmia sinulla :) Onnea, onnea - olen iloinen puolestasi rohkea nainen!

    Terv. Nykyinen palkkatyöläinen, mutta entinen yrittäjä, joka nyt kaiholla muistelee yrittäjyyden iloja. (Myin yritykseni kun sain vakityön, mutta ei se ruoho ollutkaan vihreämpää aidan toisella puolella - kaipaan sitä yrittäjyyden helppoutta, vapautta ja nautintoa herätä joka aamu uuteen työpäivään...)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kannustavista sanoista. Juuri vapautta ja helppoutta toivon. Toki se paperityö ja kaikkien lankojen käsissä pitäminen vähän välillä mietityttää. Tosin itsellä on olo, että olen tässä tehnyt kuusi vuotta töitä kuntatyönantajalla kuin yrittäjänä. Eipä ole paljon tukea mistään saanut ja kaikki asiat ovat olleet omalla vastuulla.

      Poista
  3. Onnea rohkeasta ratkaisustasi!!

    Minusta kuulostaa siltä, että sinulla on hyvin mietittynä, että mitä asioita haluat, joille myös löytyy kiinnostusta (=maksavia asiakkaita). Se, että on aidosti innostunut työstään auttaa myös jaksamaan.

    Itse aina välillä mietin, että mitä haluaisin tehdä isona ja välillä olen haaveillut ihan kokonaan uudesta alusta. Toistaiseksi sitkeys hakeutua saman työnanatajan leivissä uusiin hommiin on onnistunut ja sitä kautta olen löytänyt uutta drivea. Edelleenkään en edes tiedä, että mikä olisi unelmatyö.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Minäkin usein mietin, että mitähän sitten isona teen. Tähän mennessä olen opiskellut jo kaksi ammattia itselleni (kaksi amk-tutkintoa) ja koko ajan on menossa lisäkoulutuksia. Mitähän kaikkea sitä vielä ehtii elämässä. Tällä hetkellä tiedän, että unelmatyöni ei ainakaan ole se, mitä nyt teen (ja niillä ehdoilla, joilla olen tehnyt nykyistä työtäni). Aika näyttää, mitä tulevaisuus tuo tullessaan!

      Poista
  4. Minusta kuulostaa siltä että, sinulla on niin hyvä paketti mietittynä, että saat varmaan tehdä töitä niin paljon kuin haluat ja jaksat. Rohkeaa ja hienoa! Järkevääkin, varmaan kaikille paras ratkaisu, koska olet itse tyytyväinen työhösi.

    Niina

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sitä toivon, että tämä on järkevin mahdollinen ratkaisu. Tiedän että nykyinen työni täydellä työajalla yhdistettynä opiskeluun ei sitä olisi ollut. Minulla on mielessä kaikenlaista muutakin yritykseni suhteen, olen varsinainen ideanikkari. Katsotaan mitä tulevaisuus minulle antaa ja millaisia ovia avaa.

      Poista
  5. Onnea uusiin haasteisiin ja rohkea valinta. Uskon, että on kysyntää. Lapset ovat pieniä vain kerran.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Näin minäkin uskon, että kysyntää riittää, kunhan ensiksi saan vähän yritystä ja nimeä tehtyä tunnetuksi.

      Kiva kun vierailit blogissani, tervetuloa toistekin!

      Poista
  6. Hei! En tiennytkään noista jutuistasi! Pia meidän ryhmästä oli löytänyt tämän blogisi.
    Hieno päätös! Varmasti saat uutta virtaa elämään. Ja jos ei ota ilmaa siipiensä alle niin jotain uutta poikii.
    Puhuimme valmentajani kanssa (myös käynyt tämän saman koulutuksen) että kurssilla olisi jokin osuus tuotteistamisesta. Useilla kuitenkin mielessä jotakin siihen liittyvää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onpa hauskaa Eeva kun kommentoit. Mun blogini on siis löydetty, hassua. Joo, osa ryhmäläisistä tietää näistä asioista, etenkin sellaiset, jotka ovat olleet samoissa valmennusharjoituksissa kanssani. Jo helmikuun jaksolla kävin valmennuksessa läpi tätä asiaa.

      Minunkin valmentajani on valmistunut samaisesta koulutuksesta ja hän on perustamassa toiminimeä. Tuotteistaminen kiinnostaa. Olen koko ajan varmempi, että juuri tämä on minun juttuni.

      Poista

Kommentit ilahduttavat aina!