sunnuntai 13. syyskuuta 2015

Itsensä ylittämistä


Minä olen ollut aika hiljainen ja ujo ihminen. Olen ollut mieluummin seinäruusu kuin esiintyjä. Minun työssäni esiintyminen on kuitenkin yksi asia, jota saan tehdä usein. Vielä vuosi-pari siten olisin kirjoittanut: joudun tekemään usein. Olen viime vuosina ylittänyt itseni monesti. Toissapäivänä tein suurimman itseni ylittämisen, mitä olen ikinä tehnyt. Olin puhumassa Messukeskuksessa Lähihoitajapäivillä sadoille kuulijolle.

Kyllähän minä olen vuosia ohjannut ryhmiä ja luennoinut reilulle kymmenelle kuulijalle. Se sujuu jo hyvin. Mutta että minä kävelen satojen ihmiste eteen, Messukeskuksen lavalle ja puhun siellä mikrofoniin. Sitä en olisi vielä pari vuotta sitten uskonut pystyväni tekemään. Tässä on saanut käydä aika monta uskomusta läpi, purkaa niitä ja valaa itseen uskoa. Minä pystyn, minä osaan.

Olen myös esiintynyt telkkarissa kolme kertaa. Kaksi ensimmäistä kertaa olin Kestovaippayhdistyksen puheenjohtajan ominaisuudessa, esittelin kestovaippoja. Kolmannen kerran olin Teiniäidit-ohjelmassa silloisen työni myötä. Nekin olivat jännittäviä kertoja. Ja silloinkin ylitin itseni. Ylitin sen, mitä uskoin pystyväni tekemään. Enhän minä uskalla ja osaa esiintyä. Enhän minä ole edes mikään esiintyjätyyppi.

Kuinka moni asia onkaan meidän omissa uskomuksissamme? En osaa, en pysty. Toisaalta senkin voi varmaan hyväksyä, ettei kaikkien tarvitse uskaltaa kävellä sinne Messukeskuksen lavalle luennoimaan. Minulle se oli tärkeä askel. Se, että uskalsin. Uskalsin viime keväänä luvata luennon ja olin perjantaina siellä lavalla luennoimassa. Tein sen. Pystyin siihen. Ja se oli jopa voimauttava kokemus.

8 kommenttia:

  1. Wow, hyvä sinä! Minullakin on lokakuussa edessä Messukeskuksen lavaesiintymisiä, itse asiassa kolme kertaa. Olen tällä hetkellä kauhusta jäykkänä, mutta uskon selviytyväni. Tulee huikea fiilis, kun ylittää itsensä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Wau, sinäkin pääset esiintymään Messukeskukseen. Se on totta, että fiilis on aivan huikea, kun ylittää itsensä ja tajuaa, että pystyi siihen. Pystyi johonkin sellaiseen, mihin ei olisi uskonut ikinä pystyvänsä.

      Poista
  2. Vau, tosi hienoa! Kyllä se monesti taitaa nuo rajoitukset olla meidän oman päämme sisällä ja kriittisyys siellä pahempaa kuin ulkopuolisilla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minustakin se oli hienoa. Minä olen ollut tosi itsekriittinen ja tietoisesti opetellut viimeiset vuodet lempeämpää suhtautumista itseeni. Ja olen purkanut monia uskomuksia. Huomaan, että vieläkin niitä uskomuksia ja pelkoja on, mutta suunta on koko ajan kohti vapaampaa minää.

      Poista
  3. Onnea Heli! Hieno suoritus. Nyt kannattaa olla ylpeä itsestäsi ja pelkojen ylityksestä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. Olen ollut ylpeä itsestäni ja nautiskellut siitä tunteesta, että pystyin siihen. Olen ylittänyt monta pelkoa. Ja se on iso juttu.

      Poista

Kommentit ilahduttavat aina!