keskiviikko 2. huhtikuuta 2014

Mindfulness




Aloitin eilen Mindfulness intensiivikurssin. Olen reilun vuoden ajan perehtynyt mindfulnessiin. Kuunnellut cd-levyjä, käynyt lyhytkursseilla, lukenut kirjoja.

Mindfulness on tietoisuustaitoja, hyväksyvää tietoista läsnäoloa. Se on stressinhallintamenetelmä, joka voi auttaa myös rentoutumaan. Mindfulnessissa on kyse mielen, ajatusten ja tunteiden rauhoittamisesta erilaisin yksinkertaisin harjoituksin.

Minulla on aina ollut levoton mieli. Mieleni seikkailee tulevassa, miettii mennyttä. On ollut vaikea olla tässä ja nyt. Minulle on aina ollut tyypillistä tehdä noin kymmentä asiaa yhtä aikaa. Tänä keväänä elämässäni on ollut paljon stressaavia asioita, mutta uskon mindfulnessin vaikuttaneen siihen, että olen saanut pidettyä stressitason pienenä.


Mindfulness on auttanut minua pysähtymään tähän hetkeen. Olen oppinut ajattelemaan, että tunteet tulevat ja menevät. En jää enää niin vellomaan tunteisiini. Suhtautumiseni ajatuksiini ja itseeni on lempeämpää, sallivampaa ja hyväksyvämpää kuin aiemmin. Mutta kyllä tällä saralla on myös vielä paljon opeteltavaa. Toivoisin, että tämän intensiivikurssin kautta löytäisin elämääni mindfulness-asenteen. Toivon, että pystyisin pysähtymään pitkin päivää erilaisiin tilanteisiin läsnäollen. Keskellä työpäivää, liikennevaloissa, fillaroidessa, hampaita pestessä. Erityisesti lasten kanssa ollessa. Etten vain menisi automaattiohjauksella tilanteesta toiseen vaan pystyisin pysähtymään tietoisesti, aistimaan, kokemaan, näkemään, tuntemaan.



Nyt olen mindfulness intensiivikurssilla, tarkoituksena on ensi sýksynä käydä jatkokurssi ja seuraavana keväänä ohjaajakoulutus. Tästäkin olen niin innoissani. Kuten monesta muustakin asiasta, joita on nyt elämässäni menossa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentit ilahduttavat aina!