sunnuntai 14. elokuuta 2016

Yrittäjyyttä ja opiskelua


Minä olen ollut pian kaksi vuotta yrittäjä. Ja koko yrittäjyyteni ajan olen myös kouluttautunut lisää. Olin aloittanut helmikuussa 2014 opinnot ratkaisukeskeiseksi valmentajaksi ja ne opinnot olivat menossa siinä vaiheessa, kun perustin yrityksen. Yrittäjyyden ensimmäisenä syksynä tein opintoihini kuuluvia harjoitusvalmennuksia ja kirjallisia tehtäviä, tapasin pienryhmääni ja noin kerran kuussa meillä oli opintoihin kuuluvat lähiopetuspäivät. Valmistuin näistä opinnoista maaliskuussa 2015. Ja jo heti perään huhtikuussa aloitin opinnot mindfulness-ohjaajaksi. Mindfulness-ohjaajaopintoihin kuului kaksi kirjareferaattia, lähiopetusjaksoja noin kerran kuussa ja oma harjoitusryhmä. Ja lopputyönä reflektiivinen oppimispäiväkirja. Niin ja laitettakoon tähän vielä, että kaikkiaan mindfulness-ohjaajaksi kouluttautuminen on paljon pidempi prosessi, eli minun kohdallani alkoi jo keväälä 2014, kun kävin intensiivikurssin ja seuraavana syksynä jatkokurssin.  Mindfulness-ohjaajaksi valmistuin tämän vuoden alussa eli tammikuussa 2016. Kaikkiaan siis minulla prosessi intensiivikurssista ohjaajaksi asti kesti kaksi vuotta.


Eikä tässä vielä kaikki. Keväällä 2015 huomasin hakuilmoituksen Lasten Tunnetaito-ohjaajakoulutukseen. Koulutus vaikutti huippukiinnostavalta ja juuri sellaiselta, jonka tiesin lisäävän ammattitaitoni juuri siihen suuntaan, johon haluan yritystoimintaani kehittää. Hain opintoihin ja pääsin niihin. Opinnot alkoivat lokakuussa. Eli minulla oli muutaman kuukauden ajan kahdet opinnot päällekkäin. Opiskelin sekä mindfulness-ohjaajaksi että Lasten Tunnetaito-ohjaajaksi ja pyöritin samalla yritystoimintaa, joka sekin oli vielä aika alkuvaiheessa ja vaati panostusta paljon.

Voin sanoa, että loppuvuosi oli aika tiivistä aikaa. Nämä Lasten Tunnetaito-ohjaajaopinnot ovat vaatineet aika isoa panostusta. Joka jakson välissä on ollut kirjallinen työ ja lisäksi opintoihin on kuulunut tunnetaitojen harjoitteluryhmä, jonka itse ohjasin huhti-toukokuussa pienelle lapsiryhmälle.


Yrittäjyys ja jatkuva kouluttautuminen samanaikaisesti on ollut välillä haastava yhdistelmä, mutta toisaalta olen huomannut opiskelukavereistani, että palkkatyön ja kouluttautumisen yhdistäminen on myös haastavaa. Minä yrittäjänä olen kuitenkin ehkä pystynyt vähän säätämään omia työaikojani niin, että olen pystynyt jättämään kokonaisia "vapaapäiviä" tehtävien tekemistä varten. Tällä hetkellä kirjoitan lopputyötä ja olen varannut kalenteristani sen kirjoittamiseen useamman kokonaisen työpäivän. Toki en yrittäjänä saa näistä päivistä palkkaa, kun en tee asiakastyötä, mutta minun kirjoittamistani helpottaa se, että saan tehdä sitä pitkiä jaksoja yhtä päätä. Jos olisin palkkatyössä, joutuisin kirjoittamaan päättötyötä iltaisin ja viikonloppuisin.

Huomaan, että kaipaan jo vapaata. Sellaista aikaa, ettei koko ajan tarvitsisi tehdä jotain kirjallista tehtävää valmiiksi. Ettei koko ajan tarvitsisi lukea jotain kirjaa referaattia varten. Olenhan nyt jo yli kaksi vuotta koko ajan opiskellut jotain. Nämä koulutukset ovat olleet myös iso rahallinen satsaus ja aika paljon yritykseni ekan vuoden tuotosta meni koulutusten maksamiseen. Nyt toisenakin vuonna lasten satsanneeni kouluttautumiseen noin 3500 euroa. Se on aloittelevalle pienyrittäjälle aika iso summa. Valmistun Lasten Tunnetaito-ohjaajaksi syyskuussa. Sitten aion pitää breikkiä kouluttautumisessa. Lyhytkursseja voin toki käydä, mutta nämä pitkät koulutukset ovat nyt hetkeksi suoritettu. On aika laittaa opittuja asioita käytäntöön. Ammatillisesti nämä koulutukset ovat tuoneet ihan valtavasti uutta tietoa ja inspiraatiota. Olen saanut myös uusia ystäviä. Ja kasvanut ihmisenä.

Luin kesällä monta kirjaa. Nyt kun ei koko ajan tarvitse lukea referaattikirjoja tai lähdekirjallisuutta, voin lukea enemmän kaunokirjallisuutta ja hömppää koko vuoden ympäri. Se on ihanaa.

Millaisia kokemuksia sinulla on työn tai yrittäjyyden ohessa kouluttautumisesta?


8 kommenttia:

  1. Mielenkiintoinen aihe. Itse olen nyt vasta aloittaneena yrittäjänä harkinnut aloittaa lisäkouluttautumisen mutta en vain ole osannut vielä päättää että olisiko aiheena yrittäjyys vai jokin muu?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä olen satsannut vahvasti oman ammattitaidon kehittymiseen. Lisäksi olen käynyt myös yrittäjyyteen liittyviä koulutuksia, esimerkiksi digimarkkinoinnin kurssin ja peruskurssin yrittäjyydestä. Jossain vaiheessa mietin myös yrittäjän ammattitutkinnon suorittamista, mutta ainakaan tähän vaiheeseen en ala sitä suorittaa.

      Tervetuloa blogini lukijaksi!

      Poista
  2. Yrittäjä en ole, työläinen kylläkin ja koulutushimoa olisi nyt yllä :) Katsotaan toteutuuko toiveiluni ja kuinka nainen sitten jaksaa :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Millaisista koulutuksista sinä olet kiinnostunut? Minulle nuo koulutukset ovat tuoneet myös virtaa, sen taisin unohtaa mainita tekstissäni. On ollut ihanaa olla itsensä äärellä esim. mindfulness-viikonlopuissa kuin myös Lasten Tunnetaito-ohjaajakoulutus on sisältänyt paljon itsetutkiskelua.

      Poista
  3. Huuuh, nostan Heli sulle hattua, kun olet jaksanut ahertaa <3 Mutta se kyllä varmasti palkitaan, uskon, että tulet pärjäämään yrittäjänä! Itse haaveilen myös yrittäjyydestä, mutta toistaiseksi vain osa-aikaisesta sellaisesta (kakkostyöstä). Kuten blogissakin mainitsin, olen aloittamassa valokuvauskoulun, jota on kaksi lähiopetuspäivää kuukaudessa plus etätehtävät, tämä siis palkkatyön ohessa. Olen onneksi erittäin epäsäännöllisessä vuorotyössä, eli pystyn käyttämään opiskeluun arkivapaitani ja iltatöihin mennessäni aamupäiviä... vaikka tokihan ne kalenterin tunnit täyttyvät tässäkin yhtälössä. Koulua kestää vuoden verran ja aika kuluu kuitenkin varmasti nopsasti.
    Energiaa sinne, taidat kyllä olla tosi oikealla alalla! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon! Olen nauttinut uuden oppimisesta. Luulen, että se on minulla ihan synnynnäisenä piirteenä, että olen innostunut uudesta ja haluan mennä kohti uutta koko ajan. Ja kyllähän nämä koulutukset ovat omaa ammattitaitoani nostaneet huomattavasti.

      Valokuvauskoulu kuulostaa kiinnostavalta. Sun ottamat valokuvat blogissa ovat valtavan hyviä ja taidokkaita.

      Poista
  4. Minä olen myös aina ollut hyvin tiedonhaluinen ja on mukavaa aloittaa erilaisia opintoja, etenkin kun ne voi heti soveltaa käytäntöön ja tukevat omaa osaamista. Minä saan niistä virtaa ja voimaa. Mutta toki kolikolla on tuo toinenkin puoli, vieväthän ne aikaa, rahaa ja vaativat yleensä jonkinlaisia loppurutistuksia tms. Tunnistan itsessäni tuon fiiliksen, että välillä on mukavaa kun ei ole mitään "ylimääräistä".

    Tsemppiä sinulle! Olet kyllä huippu nainen ja osaaja!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos sanoistasi! Minäkin olen saanut koulutuksista tosi paljon niin virtaa, voimaa kuin tietoakin. Nyt on kuitenkin kiintiö täynnä ja haluan pitää taukoa. Lasten Tunnetaito-ohjaajaopinnot ovat työllistäneet sen verran paljon, että kun saan maanantaina palautettua päättötyön, en hetkeen opiskele mitään.

      Poista

Kommentit ilahduttavat aina!