torstai 28. heinäkuuta 2016

Oi ihana kuukuppi!


En ehkä ole aikaisemmin maininnutkaan, että olen tyytyväinen kuukupin käyttäjä? Nyt asia tuli mieleeni, kun kävin ostamassa itselleni uuden kuukautiskupin. Edelliselle nimittäin kävi vähän hassusti. Se katosi. Hävisi. Luultavasti kävi niin, että unenpöpperöisenä aamutuimaan vetäisin sen vessanpöntöstä alas. Tai sitten se vielä jonakin päivänä löytyy jostakin.

Hankin ensimmäisen kuukuppini esikoisen synnyttyä. Käytin lapsillani kestovaippoja ja alkoi tuntua hassulta ajatukselta, miksi tungen omiin housuihini jotain hiostavaa, haisevaa ja kertakäyttöistä. Aloin tutkia, millaisia vaihtoehtoja on naisten kestoiluun. Silloin yli 10 vuotta sitten ei ollut kovinkaan montaa kuukautiskuppivaihtoehtoa markkinoilla. Taisin silloin ostaa itselleni DivaCupin. Nyt ostin suomalaisen Luneten. Muutenkin haluan tukea suomalaista työtä ja yrittäjyyttä, mutta lisäksi tähän nyt vaikutti se, että kuukupille oli akuutti tarve eikä täältä meidän lähiöstä muuta löytynyt tähän hätään. Lunettea myyvät myös apteekit ja sieltä löysin itselleni uuden kuukupin.


Itselleni kuukupin käyttö on ollut niin luontevaa yli kymmenen vuoden ajan, että välillä aina ihmettelen, miksi kaupoissa myydään vieläkin tamponeja ja kuukautissiteitä? Kuka niitä käyttää? No, ehkä olen elänyt vähän omassa kuplassani ja ajatellut, että kaikki muutkin naiset ovat päätyneet tähän ekologiseen, edulliseen ja helppoon ratkaisuun. Olen kuullut, että jotkut ovat kokeneet kuukupin käytön vaikeaksi tai "likaiseksi" tai joidenkin värkkiin se ei ole vain sopinut. Itse en voisi olla tyytyväisempi.

Minulle pms on aika ajoin tuskallista aikaa, mutta menkoista haluan tehdä itselleni mahdollisimman mukavat ja helpot. Siksi kuukuppi.

6 kommenttia:

  1. Mä olen kanssa tyytyväinen kuukupin käyttäjä jo vuodesta 2003. Silloin sai hemmetin pitkiä katseita ja paljon "hyi yök"-kommentteja kun asiasta kertoi. Kestovaippojen kautta mäkin asiasta kuulin :) munkin pitäisi muuten uusia kuppini, ei sentään kaiken aikaa sama kuppi käytössä mutta nyt pitäis taas uusia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suunnilleen samoihin aikoihin ollaan aloitettu kuukupin käyttö. Esikoinen syntyi 2003 ja tietty ei ihan heti kuukautiset alkaneet, joten vuodesta 2004 taidan olla minä käyttänyt kuukuppia. Siinä oli tosin heti pitkä tauko, kun olin taas pian raskaana ja menkat oli sitten pitkään poissa. Minä en ole saanut noita yök-kommentteja oikeastaan ollenkaan. Ehkä kun mun piirit ovat muutenkin vähän näitä "kesto-vege"-linjaa, joissa nämä ovat normaaleja asioita.

      Minullakin oli tarkoitus uusia kuukuppi tän kesän aikana, sen verran monta vuotta edellinen oli käytössä. Nyt sitten uusi tuli hankittua edellisen katoamisen kautta. Ehkä sen pitikin mennä näin.

      Poista
  2. Olen kyllä ollut kuukupista tietoinen, mutta ei ole tullut kokeiltua. Josko nyt muistaisin semmoisen ostaa ja kokeilla.

    VastaaPoista
  3. Täällä vajaan vuoden käytetty kuukuppia ja tyytyväisempi en voisi olla!

    http://inka-allornothing.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva lukea näitä tyytyväisiä kommentteja! Minäkin olen ollut tosi tyytyväinen, jo yli kymmenen vuotta.

      Poista

Kommentit ilahduttavat aina!