sunnuntai 3. toukokuuta 2015

Viikko yrittäjän elämästä


Taas on aika kirjoittaa viikostani yrittäjänä. Kyseessä on viikko, jolloin alkuviikko oli todella työntäyteinen ja loppuviikkoon sijoittui vapunaika eli vapaata myös minulle. Minulla on ollut haasteita rajata työaikaani ja olen tosi monena viikonloppunakin tehnyt hommia tietokoneen parissa. Nyt jo etukäteen päätin, että vapunajan pyrin pitämään vapaana.

Maanantai 27.4.

Minulla oli varsinainen Vipeltävän Siilin teemapäivä. Samana päivänä liikuntaleikki- ja vauvahierontakurssin viimeinen kerta, uniluento ja illalla vielä liikuntaleikki- ja satuhierontatunti. Päivän aikana useampi siirtyminen paikasta toiseen, kivaa säpinää ja lopulta kotiin päivän töistä onnellisena, mutta vähän väsähtäneenä. Illalla tein vielä tietokoneen ääressä muutaman homman, esim. laitoin uniluennolla olleille koosteen luennosta ja liikuntaleikki- ja vauvahierontakurssilaisille listat tunneilla soineista musiikeista.

Tiistai 28.4.

Viime viikolla loppui Vipeltävän Siilin koko kauden kestäneet liikuntaleikkiryhmät, tänään alkoi vielä loppukevään ajan kestävät viiden kerran kurssit. Minulla alkoi kolme uutta kurssia, liikuntaleikkitunnit taaperoille ja vauvoille ja liikuntaleikki- ja vauvahierontakurssi pikkuvauvoille. Osa ryhmäläisistä oli jo tuttua kevään varrelta, mutta mukana oli myös uusia osallistujia. Oli mahtavaa aloittaa uudet ryhmät uudessa salissa Munkkiniemessä. Liikuntaleikkituntien jälkeen ehdin olla pari tuntia kotona ennen illan töitä.

Illalla olin luennoimassa Ipanaisella taaperoiden ja leikki-ikäisten lasten uniasioista.Itselläni on on fiilis, että olin valmistellut tätä luentoa koko kevään ajan. Ja nyt on helpottunut olo, luento on valmis ja koen, että se on hyvä. Illan luento oli hyvin keskustelupainotteinen, osallistujilla oli paljon kysymyksiä ja vein luentoa eteenpäin enemmän kysymysten pohjalta kuin luentodiojeni kautta. Olin lopulta kotona vähän yli kahdeksan illalla. Oli mun vuoro lukea pojille iltasatu. Tein poikien mentyä nukkumaan vähän aikaa hommia tietokoneen ääressä.
  
Keskiviikko 29.4.

Minulla on koko kevään ollut keskiviikot samanlaisia, aamupäivisin Vipeltävän Siilin liikuntaleikkitunnit, illalla Rekolan Raikkaan jumpat. Vipeltävän Siilin kevätkauden ryhmät loppuivat viime viikolla ja tämä oli ensimmäinen keskiviikko, joka oli minulle erilainen. Aamupäivällä tein kotikäynnin Espooseen, kyseessä oli 3-vuotiaan lapsen perhe, jossa kävin uniohjauksen tiimoilta. Kävimme läpi lapsen nukuttamiseen liittyviä asioita.

Ehdin olla kotona noin 2.5 tuntia ennen illan jumppia. Sekä tanssiliikuntaryhmässä että kimppajumpassa leikimme ilmapallojen kanssa. Ensi viikolla onkin näiden ryhmien kauden päätöskerrat. Illalla kävimme saunassa koko perheen voimin.


Torstai 30.4.

Jo heti aamusta tiesin, ettei tämä ole minun päiväni. Päätäni särki. Onneksi jaksoin noin tunnin ajan tehdä aamusta tietokoneella hommia ja sain tehtyä neljä laskua, kirjoitettua puhtaaksi unisuunnitelman eiliselle asiakasperheelle ja laitettua tiistain uniluennolla olleille koosteen luennosta. Sen jälkeen makasinkin sängyssä monta tuntia. Odotin poikia koulusta kotiin, jotta pystyin laittamaan heidät ostoksille, koska itse en jaksanut tehdä mitään. Ja tässä vaiheessa olin enemmän kuin iloinen siitä, että pojat ovat jo niin isoja, että ymmärtävät että äidillä on heikko olo enkä voi viihdyttää. Ja osaavat käydä myös kaupassa. Jotenkin sain kammettua itseni ylös sängystä kolmen maissa, mikä oli ihan hyvä asia, koska minulla oli kuitenkin illalla ohjattavana perheliikuntaryhmä. Ilmapallojen kanssa leikimme vapputunnelmissa. Iltaa kohden oloni helpotti ja se oli ihanaa. Julkaisin vielä yritykseni blogissa tekstin Satuhieronta auttaa lasta nukahtamaan.

Päänsärky on minulle tuttu vitsaus, myös migreeni on minulle enemmän kuin tuttu. Viime aikoina päänsärkyä on ollut aika vähän. Nyt oli tosi kiireinen alkuviikko takana ja itse asiassa olen jo monta viikkoa tehnyt töitä aika tukka putkella. Vappuaattona oli mahdollisuus nukkua pitkään ja nukuinkin lähes yhdeksään, mikä sitten sekoitti elimistön ja sai aikaan päänsäryn. Mutta lepo tuli tarpeeseen.


Perjantai 1.5. Vappu

Aamulla tulostelin tiliotteen kirjanpitoa varten ja tsekkasin vielä kuitteja läpi. Kävin noutamassa lähialueelta Me&I:n tunikan, jonka onnistuin saamaan edulliseen hintaan paikalliselta fb-kirpparilta. Olen todennut, että tarvitsisin pari uutta vaatetta. Käyn luennoimassa ja kouluttamassa ja ihan missä tahansa ikivanhoissa vaatteissa en voi niitä keikkoja tehdä. Olenkin iloinen, että sain uutta vastaavan tunikan edullisesti. Valokuvasin kuvia blogiini ja kirjoitin muutaman blogitekstin valmiiksi. Minulla on olo, että blogini on ollut ajan puutteen takia vähän hunningolla.

Grillasimme, pesin pyykkiä, silittelin valtavan vaatepinon. Normaalia kotielämää. Ja töitä vain hyvin vähän. Jee, onnistuin pitämään lähes vapaapäivän! Ja nekin vähät työt, joita tein, eivät tuntuneet pakotetuilta vaan oli ihan kiva naputella muutama viesti esim. ensi syksyn kuvioista ja myös blogiyhteistyön tiimoilta viestittelin.

Lauantai 2.5.

Viikonlopun ainut työni sattui lauantaiaamuun. Olin luvannut ohjata sijaisena perheliikuntaryhmän. Ohjasin perheliikuntaryhmässä sanomalehtijumpan. Kävin ruokakaupassa, tein ruuaksi paistettua lohta ja perunamuussia. Tein listan miehelleni nettisivujeni päivityksistä. Mietin aiheita tuleviin yrityksen blogikirjoituksiin. Tein fb-tapahtuman taaperosirkuskurssista. Tämä on nyt vähän ennakointia, mutta kurssi on pakko laittaa myyntiin jo nyt. Olen menossa parin viikon päästä vauva/taaperosirkuksen ohjaajakoulutukseen.  Lisäksi tein miehen avustuksella veroilmoituksen.

Luin kirjaa. Kuuntelin musiikkia, erityisesti Suvi Teräsniskaa: "On uskallettava lähteä. Seurattava omaa tähteä..... On uskallettava kulkea, ja ovia joskus sulkea. Saavuttaa mistä unelmoi. Pelätä ei saa". Tuota biisiä kuuntelin paljon vuosi sitten. Siitä on nyt melko tarkalleen vuosi kun irtisanouduin vakituisesta työsuhteesta. Ja kyllä, minua pelotti. Mietitytti, mihin olen ryhtymässä. Mutta pelosta huolimatta suhtauduin luottamuksella tulevaisuuteen. En ole kertaakaan katunut sitä että irtisanouduin.


Sunnuntai 3.5. 

Aamulla imuroin yläkerran ja käytin matot ulkona tuulettumassa. Pojat osallistuivat siivoamiseen lakaisemalla suurimmat roskat rikkalapion ja harjan avulla ennen imurointia. Imuroinnin jälkeen lähdimme fillaroimaan Tikkurilaan (jonne on matkaa meiltä ehkä kymmenisen kilometriä; kyllä luit oikein, meidän pojat ovat jo vuosikausia jaksaneet fillaroida meiltä Tikkurilaan tai Keravalle, jonne on matkaa suunnilleen samanmoinen matka eli vähän vajaat 10 km. Meillä kannustetaan arkiliikuntaan ja siihen, ettei autoa tai julkista liikennevälinettä tarvita joka siirtymään), kävimme katsomassa Asterix-elokuvan ja sen jälkeen syömässä kiinalaisessa ravintolassa. Kotimatkalla pysähdyimme yhteen leikkipuistoon hetkeksi kiipeilemään. Ennen kuin lähdimme Tikkurilaan, laitoin taaperosirkuskurssista kahdella lapsiperheaiheiselle fb-listalle mainokset ja reissumme aikana oli tullut kolme ilmoittautumista kurssille. Itselle tuli olo, että näin sen homman pitäisikin mennä. Toivon, että ensi syksynä tai viimeistään ensi keväänä olen kaikkien kurssieni kanssa siinä tilanteessa, että heti ilmoittautumisen ensimetreillä tulee muutama ilmoittautuminen ja sitten voi jo luottaa siihen, että kurssin alkuun mennessä kurssi on joko täynnä tai sitten on sellainen määrä, että se on järkevää järjestää.

Imuroin portaat ja alakerran. Otin vauvahierontakurssin materiaaleista kopioita huomenna alkavaa uutta kurssia varten. Tein sähköpostitse yhteistyöehdotuksen satuhierontakurssin toteutuksesta yhdelle mahdolliselle uudelle yhteistyökumppanille.

Olen tämän vapun aikana tuntenut syvää kiitollisuutta perheestäni, työstäni, keväästä, auringosta, koko tästä elämäntilanteesta. Olen myös nauttinut vapaammasta viikonlopusta. Tunnen olevani täynnä energiaa. Torstain "romahdus" tuli tarpeeseen. Keho ilmoitti, että nyt on ollut liian kova kiire. Onneksi oli vapaat edessä ja on ollut mahdollisuus levätä.

Tekemäni simakin oli hyvää ja olin onnistunut löytämään oikein hyvin kelluvia rusinoita. (heh, osuiko sinun silmiisi tämä hupaisa keskustelu Mistä te ostatte vapuksi niitä kelluvia rusinoita?)

Tulevalla viikolla

Huomenna aloitan uuden vauvahierontaryhmän ihan omilla hoodeilla. Ensimmäinen kurssini lähellä kotia, yhteistyökumppanina paikallinen MLL. Kurssi tuli täyteen ja olen tästä tosi iloinen. Minulla on ollut olo, etten tavoita paikallisia pikkulapsiperheitä ollenkaan, mutta tästä se vähitellen lähtee. Huomenna illalla olen menossa kuuntelemaan ilmaisluentoa "Miksi ratkaisukeskeisyys toimii?" ja tätä odotan innolla. Tiistaina illalla menen mindfulness jatkoryhmän tapaamiseen ja pääsen tutustumaan Myönteistäjät-kortteihin ja Friends-tunnetaito-ohjelmaan, loppuviikosta tapaan lounaan merkeissä muutamaa naisyrittäjää (vilkutus Leluteekin Emilialle!). Ja toki teen töitäkin viikon aikana.

2 kommenttia:

  1. Stressinhallinta-kortit tulivat perille. Kiitos! Olipa mielenkiintoista lukea viikosta. Mukavaa alkavaa viikkoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huomasinkin jostain postauksestasi kuvan stressinhallintakorteista. Hyvä kun tulivat perille.

      Mukavaa viikkoa sinullekin!

      Poista

Kommentit ilahduttavat aina!