sunnuntai 24. toukokuuta 2015

Mandala (ja hyvän olon värityskirja)


Olin tänään työpajassa tekemässä mandalaa. Mandala on ympyrän muotoon tehty kuvio. Ympyrän muoto kuvaa kosmosta, eheyttä, ykseyttä.

Mandala on mietiskelyssä ja meditaatiossa apuna käytetty kuvio, jonka tarkoituksena on eheyttää ja tasapainottaa ihmistä kokonaisuutena. Mandalan tekemisen on tarkoitus vapauttaa luovuutta ja auttaa oivaltamaan itsestään asioita.

Minä en ole pipertäjä, en mittaile harpilla tai viivoittimella kuvioiden etäisyyksiä. Tekeminen vei siinä mielessä mukanaan, etten varsinaisesti suunnitellut kuin ihan alun keskikohdan ja sitten annoin värien ja fiiliksen viedä. Huomaan, että mandalani ei ole symmetrinen, maalaaminen on ollut enemmän suurpiirteistä kuin pikkutarkkaa. Mutta mandalani on minun tyylinen. Sellainen kuin minä olen. Minä olen murrettujen syyssävyjen ystävä, pastellisävyt eivät ole minua. Siksi mandalani on myös aika syksyinen väreiltään. Mandalan teko rauhoitti kovasti, olo oli todella rento ja hyvä kun mandalani oli valmis.


Myös mandala värityskirjoja on tarjolla. Moni kokee värittämisen rauhoittavana ja rentouttavana. Netistä löytyy ilmaiseksi tulostettavia värityskuvia ja itselleni olen tulostanut Hyvän olon värityskirjan, joka on saatavilla Tasapainovalmennus Pystyraidan sivulta. Tuossa Hyvän olon värityskirjassa on myös pohdintatehtäviä värityspuuhien lisäksi. Pohdintatehtävät liittyvät esim. oman elämän rooleihin, omiin arvoihin ja kiitollisuuteen.

Oletko sinä tehnyt tai värittänyt mandalaa?

ps. koska en ole saanut vieläkään tänne blogiin facebook-nappia (enkä tiedä, milloin sen ehdin laittaa), laitan tähän linkin blogini fb-sivulle

8 kommenttia:

  1. Vau, hieno mandala! En ole koskaan tehnyt mandalaa,mutta taidan vinkistäsi kokeilla tuota värityskirjaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Vaati taas vähän itseltä rohkeutta laittaa esille epäsymmetrinen mandala blogiini. Minullekin tämä oli eka itse tehty mandala, muutaman olen väritellyt tätä ennen. Minä pidän tuon värityskirjan tehtävistä, kannattaa tulostella!

      Poista
  2. En minäkään ole tehnyt.Väritysjutut vois olla mun juttu.Lapsena en muuta tehnytkään..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mandala värityskirjat ovatkin "aikuisten värityskirjoja". Minäkin lapsena värittelin paljon ja tein myös tehtäväkirjoja. Rakastin niitä.

      Poista
  3. En ole värittänyt. Mutta värittäminen on kyllä mukavaa koukuttavaa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on totta, värittäminen on koukuttavaa. Minulle tuli himo hankkia mandala-värityskirja itselleni.

      Poista
  4. Ostin tänään ensimmäisen värityskirjani, mutta ajatus valmiista värejä vailla olevista mandalamalleista tuntuu kyllä aika oudolta. Ymmärrän mandalan kulloisenkin mielentilan kuvaksi, joten lautasella ympyrä paperille ja siihen omat muodot ja kuviot. Värityskirja on ihan toinen juttu. Tosi herkullinen sekin.

    - elämässä on värejä -

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mandala on mielentilan kuva. Itse olen tehnyt mandaloita sekä "vapaalla kädellä" että värityskirjojen kuvina. Myös minullaon värityskirjoja ja niistäkin olen kirjoitellut tänne blogiini.

      Poista

Kommentit ilahduttavat aina!