tiistai 12. toukokuuta 2015

Luonnonkosmetiikan valmistamista


Minä osallistuin helmikuussa (nimipäivänäni) luonnonkosmetiikkatyöpajaan. Työpajan aluksi kuulimme tietoa Suomen luonnon voimakasveista. Mihin voi hyödyntää nokkosta, siankärsämöä tai vaikkapa piharatamoa. Moni työpajaan osallistunut oli perehtynyt aiemminkin itse tehtyyn kosmetiikkaan, minä olin noviisi aiheen suhteen. Tai no, muistan joskus nuorena laittaneeni kasvoilleni hiivaa naamioksi tai kurkkuja naamalleni....kait sekin itsetehtyä kosmetiikkaa oli.


Tieto-osuuden jälkeen meillä oli mahdollisuus valmistaa itse luonnonkosmetiikkaa. Minä tein virkistävän kehäkukkajalkakylvyn, johon tuli esimerkiksi merisuolaa, kuivattua kehäkukkaa ja muutama tippa eteeristä öljyä. Kehäkukkajalkakylvyn lisäksi tein ruusu-macadamia vartalokuorinnan. Tässä oli aineksina esimerkiksi sokeria, macadamiaöljyä ja kuivattuja ruusun terälehtiä. Kokeilin sitä käsiini ja voi miten ihanan pehmeät käsistäni tulivat.

Tuotteet ovat helmikuusta alkaen olleet minulla, mutta en ole raaskinut niitä käyttää....Ehkä pitäisi ottaa ne käyttöön, sillä aika helppoa olisi tehdä samanmoiset myös uudelleen kun nämä purnukalliset loppuvat.

Olen jo lukioikäisestä alkaen ollut tarkka, ettei käyttämääni kosmetiikkaa ole testattu eläinkokeilla. Viime vuosina olen kiinnostunut luonnonkosmetiikasta. Olisi aika mahtavaa tehdä jatkossa enemmänkin kosmetiikkatuotteita itse. Silloin tietäisi tarkkaan, mitä niihin on laitettu ja kaikki ylimääräinen ja epämääräinen jäisi pois.

Oletko sinä tehnyt itse kosmetiikkaa? Käytätkö sinä luonnonkosmetiikkaa?

ps. Luonnonkosmetiikkatyöpajan järjesti Juuret maassa 


8 kommenttia:

  1. En ole itse tehnyt luonnonkosmetiikkaa, mutta nykyiseltään käytän pääasiassa luonnonkosmetiikkaa ja vieläpä niin ettei tuotteissa olisi olleskaan kemiallisia aineita. Käyn myös ekokampaajalla ja se on parhaita päätöksiä mitä olen tehnyt.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuulostaa tosi hyvältä sellainen kosmetiikka, jossa ei ole kemiallisia aineita. Ekokampaaja on myös varmasti hyvä ratkaisu. Voin kun meilläkin päin olisi joku ekokampaaja, minä ole käynyt ihan tavallisella kampaajalla ja kun värjäytän hiuksiani, niin kyllähän ne väriaineiden kemikaalit mietityttää.

      Poista
  2. Mä olen jo pitkään haaveillut että tekisi itse jonkun kasvojenkuorintasörsselin. Mutta en vaan ole saanut aikaiseksi perehtyä että mitä siihen kannattaisi laittaa... Tosi vähän käytän mitään kasvorasvoja tai meikkiä nykyään mutta tuntuu että saunassa olisi ihana kuoria kasvoista kaikki kuona pois.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kasvojenkuorinta ja sauna kuulostaa hyvältä. Minulla on kasvojenkuorintaan Flow-kosmetiikan sokeri&suklaakuorinta-ainetta. Minäkään en käytä paljoa erilaisia kosmetiikkatuotteita, mutta ne mitä käyttää, olisi kiva olla mahdollisimman luonnonmukaisia.

      Poista
    2. Yhdyn tähän viimeiseen lauseeseesi :)
      Nyt sain äitienpäivä-lahjaksi "eko-shampoon ja hoitoaineen". Eka kosketus minulla on Madaran palasaippuaan, jolla olen kasvojani viime viikkoina pessyt. Ihan vasta alussa olen tällä matkalla :) Kasvojen kuorintaan käytän hunajaa ja sokeria.

      Poista
    3. Minäkin tosiaan olen aika alussa tässä luonnonkosmetiikan polulla. Mutta pikku hiljaa tutustun ja vaihdan tuotteita mahdollisimman luonnonmukaisiksi.

      Poista
  3. Itsekin olen innostunut näistä luonnonkosmetiikkajutuista. Ihan kivoja kokeilla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Muistankin lukeneeni sun blogista jonkun jutun luonnonkosmetiikasta. Tämä on minulle itselleni aihealue, josta tiedän vielä toistaiseksi aika vähän.

      Poista

Kommentit ilahduttavat aina!