perjantai 18. joulukuuta 2015

Toinen syksy yrittäjänä

 
Vuosi sitten kirjoitin ensimmäisestä syksystäni yrittäjänä. On ollut todella mielenkiintoista lukea vanhoja postauksiani yrittäjyyden alkumetreiltä tähän päivään. Harmittavasti en ole tänä syksynä juurikaan postannut teemalla "Viikko yrittäjän elämästä". Mutta nyt aiheesta toinen syksyni yrittäjänä. Mitä on eri lailla kuin vuosi sitten? Missä Kasvun Taika on nyt?

Vuosi sitten kirjoitin siitä, miten yrittäjyys on ollut varsinaista tunteiden vuoristorataa. Sitä se on ollut edelleenkin. Jopa saman päivän aikana fiilikset saattavat vaihdella aika laidasta laitaan. Tosin tämän syksyn aikana elämääni yrittäjänä on tullut myös tietty luottamus. Luottamus siihen, että kurssit ja luennot toteutuvat. En ole koko syksyn aikana ollut tilanteessa, että luento tai kurssi olisi pitänyt perua liian vähäisen osallistujamäärän vuoksi. Moni kurssi ja luento on ollut pikemminkin loppuunmyyty.


Edelleenkin on asioita, jotka ovat tekemättä. Olen joutunut syksyn aikana paljon priorisoimaan asioita. Uutiskirjettä ei ole ja olen myös tehnyt tietoisen päätöksen, ettei yritykseni ole joka ainoassa sosiaalisen median kanavassa mukana. Olen pyrkinyt tehostamaan työtapojani ja välillä tässä onnistunut paremmin, välillä todella huonosti. Muutama merkittävä työtapojen tehostamiseen liittyvä asia on ollut erityisen onnistunut: Holvi-verkkokauppani, jonka kautta myyn kurssini ja luentoni. Minulla ei enää mene aikaa laskujen naputteluun ja niiden maksamisen seuraamiseen. Toinen erittäin onnistunut asia on ollut ajastetut fb-päivitykset. Olen pyrkinyt siihen, että teen kerralla suuren määrän fb-päivityksiä ja ajastan ne tuleville viikoilla. Kirjoitan myös yritykseni blogiin tekstejä valmiiksi silloin kun on aikaa ja inspiraatiota. Nyt tarkoituksena olisi tammikuun alussa ennen ryhmien alkua kirjoittaa kevään blogitekstejä mahdollisimman paljon valmiiksi.

Minulla on mahtavat yhteistyökumppanit ja olen saanut paljon uusia ystäviä ja tuttavia yrittäjyyden kautta. Yrittäjyyden myötä minulle on avautunut ihan uusi  maailma. Yrittäjyys on avannut minulle myös mahdollisuuden opiskella ja keskittyä omaan ammatilliseen kehittymiseen aivan eri tavoin kuin kuntasektorin työntekijänä.


Tänä syksynä en ole saanut enää starttirahaa, mutta taloudellisesti erityisesti loppuvuosi on ollut hyvä. Olenkin nyt uskaltautunut tekemään jonkin verran hankintoja yritykselleni. Kirjallisuutta oman ammatillisen kasvun tueksi ja materiaaleja kursseilleni.

Syksy on ollut monella tapaa tiivis ja työntäyteinen. Aikatauluttamisessa on ollut ongelmaa ja loka-marraskuun vaihde oli liian tiivis töiden suhteen. Loppuvuodesta haasteena on ollut kahdet päällekkäiset opinnot, jotka ovat antaneet minulle paljon, mutta vieneet enemmän aikaa kuin etukäteen osasin ajatella.



Minä olen kiitollinen elämälle siitä, että se on avannut minulle mielettömiä uusia mahdollisuuksia, joista en pari vuotta sitten edes uskaltanut haaveilla. Se on vaatinut minulta rohkeutta ja luottamusta. Se on vaatinut sitkeyttä ja uskoa itseen ja siihen, että elämä kantaa.

Huimaa ajatella, että Kasvun Taikaa ei 1.5 vuotta sitten ollut vielä olemassakaan. Olen ollut yrittäjänä elokuusta 2014 alkaen. Ja reilun vuoden aikana olen kohdannut satoja perheitä luennoilla, kursseilla ja kotikäynneillä. Olen luonut palvelupaketin, jolle tuntuu olevan kysyntää. Pystyn työllistämään itseni ja saamaan rahaa siitä, että teen asioita, joissa olen hyvä ja joista nautin.

Aika kutkuttavaa ajatella, mitä vuosi 2016 tuo tullessaan. Tänäkin vuonna on tapahtunut paljon sellaisia asioita, joita en olisi osannut aavistaa vuosi sitten. Paljon uusia ovia on auennut.

Nyt olen aloittamassa joululoman. Olo on hieman uuvahtanut, mutta onnellinen. Tiedän, että vähitelleen päähän alkaa taas pulputa uusia ajatuksia koskien ensi kevättä.

4 kommenttia:

  1. Tämä sinun tarinasi yrittäjäksi ryhtymisestä on niin hieno! Ole ylpeä saavutuksestasi ja nauti lomastasi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos. Kyllä sitä usein tuntee ylpeyttä siitä, että olen luonut tämän kaiken itse. Nautin lomastani ja tunnen kyllä ansainneeni tauon työntekoon.

      Poista
  2. Mahtavaa - olen iloinen puolestasi! Rentouttavaa joululomaa :)

    VastaaPoista

Kommentit ilahduttavat aina!