torstai 25. toukokuuta 2017

Työn imu


Minulla on ollut viime aikoina paljon töitä. Paljon mielekkäitä töitä. Olen ollut onnekas. Olen saanut hyödyntää yrittäjyydessä kaikkea osaamistani. Olen kouluttanut Mindfulness lapsille - kursseja, ohjannut yhden neljän kerran Mindfulnessia vanhemmille - kurssin, luennoinut pienten lasten uniasioista ja tunnetaidoista. Olen ohjannut satuhierontatuokioita ja lasten liikunnallisia ryhmiä. Ja ohjasin myös viiden kerran Lasten Tunnetaitoryhmän.

Välillä on tuntunut, että nyt mennään aika äärirajoilla. Enempää en jaksaisi, mutta juuri nämä työt jaksan. Minulla on ollut valtava flow ja työn imu.


Työn imu tarkoittaa myönteistä tunne- ja motivaatiotilaa työssä. Sitä kokeva työntekijä lähtee aamulla  yleensä mielellään töihin, kokee työnsä mielekkääksi ja nauttii siitä. Työn imuun kuuluu kolme hyvinvoinnin ulottuvuutta: tarmokkuus, omistautuminen ja uppoutuminen. Tärkeä osa työn imua on kokemus siitä, että työ on mielekästä. Tuntuu, että tänä keväänä olen löytänyt työn imun, sillä olen saanut tehdä sellaisia töitä, jotka koen hyvin mielekkääksi itselleni. Viime syksynä tein päätöksen, että lopetan iltatyöt liikuntaryhmien osalta. Ja tämä oli hyvä päätös. Kun kalenteriin tuli väljyyttä, sain heti uutta elämään. Sain yhteydenoton Ceestolta ja olen kouluttanut tänä keväänä Mindfulness lapsille - kursseja, jotka ovat ihan unelmatyötä itselleni. Kun uskalsin luopua jostakin, elämä toi heti uutta tilalle.


Pienen väsymyksen hetkillä olen tsempannut itseäni. Minä riitän. Olen hyvä. Olen ihana. Annan valoni loistaa. Toivon, että se, että nautin työstäni, välittyy myös ulospäin.

Minulla on vähenemässä ohjaustyöt todella radikaalisti ensi viikon jälkeen ja menen vähitellen kohti kesälomaa. Uusia projekteja on vireillä ja kunhan kalenteriin tulee väljyyttä, alan edistää niitä.

Eilen illalla ajattelin, että pidän nyt reteesti neljän päivän vapaan ja vasta maanantaina teen seuraavan kerran töitä. Mutta enpä sitten ihan malttanutkaan. Aamulla kirjoitin yritykseni blogiin kolme blogitekstiä valmiiksi odottamaan julkaisemista. Mutta en soimaa itseäni siitä, etten malttanutkaan pitää täyttä vapaapäivää. On ihanaa, kun saa tehdä niitä asioita, mitä rakastaa, mitkä osaa hyvin ja mitkä kokee mielekkääksi!

(kuvissa on Papellian kortteja, jotka ostin pari viikkoa sitten myyjäisistä)

4 kommenttia:

  1. Se on juuri näin! Jos saa tehdä työtä, jota rakastaa, se ei (aina) tunnu työltä :) Itse olen vähän kipuillut sen asian kanssa viime aikoina, kun työ, jota rakastan on fyysisesti aika kuormittavaa (paljon yövalvomista), ja olen miettinyt paljon, miten pysyä työn rasittavuudesta huolimatta jatkossakin hyvinvoivana. Olen tässä ajatellut, että jos vain mitään yllättävää ei tapahdu, jäisin kohtapuoliin tekemään sitä osa-aikaisena. Osan kuukaudesta teen toista, vastikään kohdalle tullutta ja myös erittäin mieleistä työtä, eli kirjoittamista. Jos niitä töitä vain olisi jatkossakin, tämä olisi toistaiseksi ihan unelmayhtälö, mutta aika näyttää sen.

    Haluaisin myös olla perheemme arjessa mukana enemmän nyt, kun lapsetkin ovat vielä pieniä <3 Olen tässä muutaman viikon saanut elää normaalia arkirytmiä (olen lomalla päivätyöstäni, mutta kirjoitellut jonkun verran), ja huomaan kaikkien olevan niin iloisia siitä, että olen mukana aamu- ja ilta-askareissa :)

    Tsemppiä sinne unelmahommiin ja yrittäjyyteen <3 Näitä(kin) postauksia on aina ilo lukea!

    http://ainalahellani.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minullakin on ollut yrittäjyyden aikana monenlaisia vaiheita. On ollut niitä suossa rämpimisiä ja totaalisia väsymyksen hetkiä. On ollut hetkiä, jolloin olen huomannut tekeväni ei-niin-mieleisiä töitä (jotta rahaa tulisi jostakin). Nyt on ihanaa, kun pääsen koko ajan enemmän ja enemmän kohti sitä, mistä haaveilin yrittäjyyden alkuvaiheessa. Toivottavasti sinäkin löydät hyvän tasapainon töittesi suhteen!

      Poista
  2. Moi Heli,

    Blogiini oli fidget spinnereihin liittyen kommentoitu seuraavasti:

    "Spinnereitä voisi löytyä Suomesta tiedekeskus Heurekan kaupasta eli Heureka-Shopista (myös netistä). Heillä on isot varastot ja hinta alle 10 €/kpl (olisiko ollut 7,90?)."

    Että Heureka kannattaa tsekata.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos vinkistä! Muistankin lukeneeni Vantaan Sanomista, että spinnerit ovat olleet Heurekan suosikkituote nyt keväällä luokkaretkeläisten keskuudessa. Täytyy käydä joku päivä tsekkaamassa, aika lähellä kun asustellaan.

      Poista

Kommentit ilahduttavat aina!