keskiviikko 8. elokuuta 2018

Hyvinvoinnin heinäkuu - miten tehdä myös syksystä hyvinvoiva?


Takana on helteinen heinäkuu. Minä en ole helteiden ystävä, helle saa minut uupuneeksi ja ajatustoimintani pysähtymään. Oli päiviä, etten jaksanut päivän aikana muuta kuin kastella kukat ja lukea kirjoja. Harmitti, kun en päässyt lenkille. Harmitti, kun jo kahden kilometrin pyöräilyn jälkeen hiki valui solkenaan.

Päätin silti, että en käytä energiaani helteiden tuskailuun, vaan teen heinäkuusta niin hyvinvoivan, kun vaan oli mahdollista. Sainkin heinäkuussa muutaman kivan rutiinin arkeen ja nyt mietin, miten saan ylläpidettyä ne arjessa, kun työt alkavat eikä aikaa ole enää loputtomasti vain itselle ja omalle keholle.



Kehon hyvinvointia


Päätin heinäkuussa satsata kehoni hyvinvointiin. Keho on se paikka, missä olemme koko elämämme, sitä ei saa laiminlyödä.

Kävin kaksi kertaa thaimaalaisessa hieronnassa ja aloitin tunnevyöhyketerapian (tästä kirjoitan myöhemmin lisää). Elokuun alussa oli Lihaskalvot vapaaksi . työpajassa (tästäkin kirjoitan myöhemmin lisää) ja ostin työpajasta itselleni gua sha - kamman. Tämän käytön toivon tulevan minulle rutiiniksi erityisesti käsien ja niska-hartiaseudun lihaskalvojen käsittelyyn.

Koska en helteen takia voinut käydä lenkeillä, päätin tehdä joka ilta kotijumpan Treenaakotona.com-palvelun kautta. Joka ilta kotona ollessamme illan viilennettyä menin ulos, laitoin peiton alustaksi, otin läppärin esille ja jumppasin. Otin erityistavoitteeksi kehon keskustan vahvistamisen eli satsasin vatsa-selkä-peppulinjalle. Vatsalihakseni olivatkin tosi huonossa kunnossa, mutta olen yllättynyt siitä, kuinka nopeasti ne lähtivät vahvistumaan! Tein myös syvävenyttelyä, niska-hartiaseudun venyttelyjä ja välillä myös kevyempiä tuolijumppia.

Treenaakotona.com - palvelu on ollut minulla testissä keväästä alkaen. Olen iloinen, kun nyt sain heinäkuussa otettua treenit kiinteäksi osaksi arkea. Minulla on tarjota alekoodin tuohon palveluun. Treenaa kotona - palvelun vuosihinta on 119 euroa / vuosi. Ilokseni sain blogini lukijoille tarjottavaksi alekoodin. Alekoodilla 2727 saat treenivuoden 79 euron hintaan. Kuukausihinta on vain 6.58 euroa. Superhalpaa siis!



Mielen hyvinvointia


Mielen hyvinvointia hain kirjojen lukemisesta, erilaisista rentoutumis- ja mindfulnessharjoituksista ja somepaastosta. Sain luettua 10 kirjaa lomani aikana (näistä on tulossa oma koostepostaus).

Somepaasto oli aika helppoa heinäkuussa, kun olin lomalla ja ajatukseni oli muutenkin, etten reagoi työviesteihin lomani aikana. Nyt huomaan, että on paljon vaikeampaa pysyä erossa kännykästä, kun olen taas aloitellut töitä. Mietin, että laitan estoja päälle tietokoneeseen ja kännykkääni työpäivieni ajaksi, jotta some ei vie liikaa huomiota.

Somepaasto teki hyvää! Suosittelen kokeilemaan!

Kuinka tehdä hyvistä tavoista pysyviä?


Nyt onkin haasteena, kuinka saan näistä hyvistä tavoista pysyviä. Kuinka saan pidettyä kiinni siitä, että jumppaan muutaman kerran viikossa ja vahvistan kehoni hyvinvointia. Kuinka saan pidettyä itseni irti somesta niin, että minä hallitsen somea eikä se minua. Kuinka löytää aikaa erilaisille mindfulness- ja rentoutumisharjoituksille.

Minulla on jopa olemassa kirja tätä teemaa varten: Tee siitä tapa. Eli kuinka kitket huonot tavat ja teet hyvistä pysyviä. En vaan ole vielä ehtinyt perehtyä kirjaan.

Otankin vinkkejä vastaan, miten saada ylläpidettyä muutosta arjessa? Miten sinä saat säädeltyä somen käyttöäsi? Miten löydät aikaa arjessa omalle hyvinvoinnillesi? Kuinka sinä teet hyvistä tavoista pysyviä?


* Postaus on tehty yhteistyössä Treenaa kotona - palvelun kanssa. Jos ostat palvelun käyttäen alekoodiani, hyödyn siitä hieman taloudellisesti. Myös sinä hyödyt eli saat palvelun huomattavasti normaalihintaa edullisemmin!


Myös tästä postauksesta voit lukea Treenaakotona.com - palvelusta:
Hetkessä: Villasukatreenit

Seuraa blogiani myös facebookissa!

2 kommenttia:

  1. Mitä oot tykännyt treenistä? Auttaako motivoinnissa tuollainen kurssi? ^_^

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä olen tykännyt treeneistä. Minun on pitänyt motivoida itseäni paljon ja tehdä päätös, että taas valitsen jumpan. Joka kerta on ollut hyvä olo jumpan jälkeen, vaikka aloittamisvaikeuksia on ollut usein.

      Tuolla on tosi paljon erilaisia treenejä ja voi valita myös oman fiiliksen mukaan. Silloin kun en jaksaisi treenata, olen saattanut valita kevyempiä tunteja, esimerkiksi venyttelyä, mindfulnessjoogaa tai tuolijumppaa. Toisaalta vauhdikkaammista tunneista saa monesti myös energia eli vaikka on ollut väsynyt olo ja valinnut aktiivisemman tunnin, niin sen lopussa on aina ollut hyvä olo.

      Minulla monesti motivaatio itseohjatuissa treeneissä lässähtää jossakin vaiheessa, mutta nyt toivon saavani ylläpidettyä treenejä syksyn aikana. Lihaskunto on lähtenyt kasvamaan nopeasti ja siitä olen iloinen.

      Poista

Kommentit ilahduttavat aina!